پل فایرابند؛ اسطوره‌ستیز اسطوره‌ساز از نقد جهان‌شمولی علم و دین تا پلورالیسم و رأی اکثریت

فرهاد زیویار؛ سیدیاسر جبرائیلی؛ امیر اعتمادی بزرگ

دوره 10، شماره 1 ، مرداد 1398، ، صفحه 145-160

https://doi.org/10.30465/srs.2019.4256

چکیده
  پل کارل فایرابند با نمایش نواقص و کاستی‌های علم، مطلق بودن آن را زیر سوال می‌برد و خواستار جدایی جامعه از علم می‌شود، به همان سان که در دوره‌ای به مدد خود علم، جامعه از کلیسا جدا شد. فایرابند خواهان استقرار آزادی و پلورالیسم در جامعه است و پلورالیسم مورد نظر خود را از جان استوارت میل الهام گرفته است. پژوهش حاضر قصد دارد نشان دهد پلورالیسم ...  بیشتر

رسالۀ عملیۀ سیاسیه؛ چیستی و ضرورت

فرهاد زیویار؛ محمدرضا سنگ سفیدی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 29-50

چکیده
  یک مسلمان (به‌طور خاص شیعه) برای زیست عملی خود مبتنی بر دین (فارغ از مباحث معرفتی و اعتقادی)، باید بر اساس «رساله عملیه» رفتار کند. این رسایل تعیین‌کننده وجوه 5 گانه افعال یک فرد مسلمان (واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام) است. امروزه ساحت زیست انسان فراتر از حوزه فردی بوده و عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی بخش جداناپذیری از زندگی مسلمانان ...  بیشتر

شریعت در فلسفۀ سیاسی ابن‌ رشد

فرهاد زیویار؛ ابراهیم مجیدی؛ امیر اعتمادی بزرگ

دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1394، ، صفحه 61-78

چکیده
  چکیده مدینۀ فارابی بر انطباق فلسفه و دین استوار است و بخش عملی دین همان است که کلیاتش در فلسفۀ عملی بیان شده است. مدینۀ ابن ‌سینا نیز مدینه‌ای است واقعی که به شریعت پیامبر (ص) تکیه دارد. حال مدینۀ ابن‌ رشد چه ویژگی‌ای دارد؟ بر چه استوار است و در آن شرع چه جای‌گاهی دارد؟ در واقع، اگر اساس مدینۀ فارابی بر تقارن است و اساس مدینۀ ابن‌ سینا ...  بیشتر