بررسی دلایل تغییر گرایش‌های نقد رتوریکی کتاب مقدس از سبک‌شناسی تا مطالعات میان‌رشته‌ای

تقی پورنامداریان؛ محمد احمدی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، صفحه 1-21

چکیده
  نامه‌های مسیحی مانند نامه به عبرانیان (Letter to the Hebrews) و نامه به غلاطیان (Epistle to the Galatians) از جمله متونی هستند که برای تحلیل و بررسی آنها روش‌های مختلفی به کار گرفته شده است. در نقد رتوریکی کتاب مقدس نیز پژوهشندگان برای تحلیل چنین نامه‌هایی روش‌های مختلفی به کار گرفته‌اند. در نتیجه نقد رتوریکی در چند دهة اخیر به عنوان شیوه‌ای برای ارزیابی ...  بیشتر

استدلال پیچیدگی تقلیل‌ناپذیر: نقدی بر دیدگاه مایکل بیهی

صالح حسن‌زاده؛ محمود رسولی؛ محسن جاهد؛ وهب جعفریان

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، صفحه 23-43

چکیده
  اندیشه­ی پیچیدگی تقلیل­ناپذیر حیات را مایکل  بیهی برای نقد نظریه­ی تکامل داروین با تکیه بر یافته­های بیوشیمی بکار برده است. وی آن را سازگانِ یکپارچه­ای تعریف می­کند که اجزای آن لزوماً در عین متعامل و هدفمندبودن، کارکرد ویژه ای دارند. بیهی با تشریح دسته­ای از واکنش­های بیوشیمیایی که در طبیعت رخ می­دهد، انتخاب طبیعی ...  بیشتر

رابطۀ تجربۀ زیبایی‌شناختی با تجربۀ دینی به روایت آلفرد مارتین و شلایرماخر

سید محمد علی دیباجی؛ هانیه‌السادات رجبی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، صفحه 45-65

چکیده
  جیمز آلفرد مارتین، فیلسوف و اندیشمند معاصر دین، با نگاهی به تجربیات دینی و زیبایی‌شناختی دوره‌های تاریخی و طرح نظریات مختلف به دنبال نشان دادن ارتباط تجربیات دینی و زیبایی‌شناختی در قرون مختلف است. این ارتباط در یک ساحت گفتمانی مورد بحث قرار می گیرد. این گفتمان علاوه بر پرداختن به مفهوم چیستی هنر و دین به این مساله می پردازد که تا ...  بیشتر

تأملی در شبهه‌ «انحصار علم ارزشمند در علوم دینی و بی‌ارزش تلقی شدن علوم تجربی»

ایرج محبوبی؛ حیدرعلی رستمی؛ عبدالرضا زاهدی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، صفحه 67-87

چکیده
  برخی از منتقدان[i] با استناد به آیه:﴿أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیلِ ساجِداً وَ قائِماً یحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هلْ یستَوِی الَّذینَ یعلَمونَ والَّذینَ لَا یعلَمونَ إِنَّما یتَذَکرُ أُولُوا الْأَلْبابِ﴾[ii] و سایر آیات و احادیث مدعی شده‌اند که: علم ارزشمند و نافع از دیدگاه قرآن و اسلام منحصر در علوم ...  بیشتر

نقدی بر رویکردهای امکان و تولید علم دینی

فرشته نورعلی‌زاده

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، صفحه 89-112

چکیده
  موافقان علم دینی با رد دیدگاه مخالفین و استدلال مبنی بر اینکه ابزار علم دینی منحصر در تجربه نبوده و گزاره های دینی معرفت زاست و ارزشها نیز ریشه در عالم واقع دارند بر امکان تولید علم دینی تاکید می‌کنند و در این راستا رویکردهای مختلفی مطرح کرده‌اند که هر یک از آنها با انتقاداتی روبروست. رویکرد تهذیب ضمن پذیرش چارچوب کلی علم مدرن، با ...  بیشتر

باز‌تعریف علم نزد متفکران نوگرای مصری در قرن نوزده‌ م. و تأثیر آن بر نظام آموزشی مصر

زهرا خدایی قشلاق؛ ولی‌اله برزگر کلیشمی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، صفحه 113-133

چکیده
  تا پیش از قرن نوزدهم میلادی، تعریف و تلقی رایج از علم در سرزمین­های اسلامی، تحت تأثیر آیات واحادیث، میراث سلف نخستین و حاکمیت رویکرد نقل­گرای مبتنی بر کتاب و سنت در نهادهای آموزشی، اغلب قلمرویی محدود و ماهیتی دینی داشت. با استناد بر پژوهش­های انجام شده، رویارویی با غرب، مشاهده قدرت تکنولوژیکی علوم جدید و مقایسه پیشرفت کشورهای ...  بیشتر