تحلیلی بر اصل سنخیت در جریان وحی زبانی

حسام امامی دانالو؛ علی شریفی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 1-18

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5514

چکیده
  تحلیل فلسفی وحی و تکلّم الهی، یکی از ضرورت‌های دینی است. بشری بودن الفاظ قرآن کریم، انگاره‌ای است که حداقل از اوایل قرن چهارم هجری، برای تبیین نحوة تکلّم الهی به‌وجود آمده است و برخی در این میان برآنند که با توجه به اصل «سنخیت» ممکن نیست قرآن مخلوق بی‌واسطة خداوند باشد و بنابراین در جریان وحی، تنها معانی بدون شکل بر پیامبر اکرم ...  بیشتر

معرفت شناسی از منظر عین القضات همدانی در نسبت میان حکمت ، شریعت و عرفان

سمیه امیری؛ عباس احمدی سعدی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 19-41

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5666

چکیده
  بررسی رابطه میان حکمت و شریعت همواره دغدغه فیلسوفان بوده است و در عصر ما پرداختن به آن از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا جهان امروز سخت محتاج معنویت و پایبندی به شریعت است آن هم شریعتی که برپایه عقل و استدلال بنا شده باشد. از سویی اگر حقیقت غایت شریعت است، راه های رسیدن به معرفتی که انسان را به حقیقت برساند کدام است؟ این نیز دارای ابهامات ...  بیشتر

سیری بر فرآیند تسری اعتقادات در معماری

حسن ذوالفقارزاده

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 43-78

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5608

چکیده
  بیان مسأله: اسلام کاملترین دین الهی است که توسط حضرت خاتم الانبیاء (ص) برای هدایت و رستگاری انسانها نازل شده است. دین از سرچشمة وحی نشأت گرفته است و انسانها برای رسیدن به معرفت دینی از طریق فعل و قول و تقریر پیامبر اعظم(ص)و امامان معصوم (ع) دست پیدا می کنند. دین در سه عرصۀ اعتقادات، اخلاقیات و احکام شکل می گیرد. اعتقادات یا اصول دین، شامل: ...  بیشتر

نقدهای علامه طباطبایی بر نظریه های مفسران دیگر در تفسیر آیات مربوط به مسائل اجتماعی با تأکید بر نظریه اعتباریات

سحر صدری؛ کاوس روحی برندق؛ علی حاجی خانی؛ محمد سعیدی مهر

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 79-98

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5602

چکیده
  یکی از نوآوری‌های علامه طباطبایی، نظریه اعتباریات است. این نظریه بر آراء ایشان در زمینه‌های مختلف تأثیر گذاشته است. یکی از این موارد، تفسیر آیات مربوط به مسائل اجتماعی است. علامه در این راستا حین بحث از مسائل اجتماعی به نظریه اعتباریات توجه داشته و بسیاری از آن‌ها را بر همین مبنا توجیه و تفسیر کرده است. این تحقیق با روش جستجوی کتابخانه‌ای ...  بیشتر

بررسی ساختار داستان حضرت ابراهیم و لوط‏ در قرآن کریم و عهد عتیق براساس ‏الگوی سیمپسون ‏

عیسی علیزاده منامن؛ سید حسن عاملی؛ علی غفاری؛ رامین محرمی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 99-120

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5684

چکیده
  بررسی داستان حضرت ابراهیم7 به علت درون‏مایه‏های مشترک در ادیان توحیدی و نیز داستان حضرت لوط7 به دلیل قرابت ‏با ایشان که پیوستگی خاص در نوع چینش محتوا دیده می‎شود، بسیار مورد توجه‏ می‏باشد، الگوی سیمپسون به علت جامعیت و ‏مرزبندی مناسب دارای جامعیت می‏باشد، وی در ارائه الگوی شش‏گانه خویش برای بررسی روایت در بحث از شخصیت‏پردازی ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی رهیافت علمی و قرآنی به مسأله تخریب محیط زیست

سید سجاد غلامی؛ حجت اله لطیف منش؛ یعقوب قاسمی باباحیدری

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 121-146

https://doi.org/10.30465/srs.2020.32963.1788

چکیده
  محیط زیست از جمله مسائل مهم حوزه علم و دین و چالش جدی درعصر حاضراست؛ تخریب محیط زیست، محققان را بر آن‌داشته است تا در پی کشف علت و عوامل اصلی ظهور این بحران باشند. یکی از جنبه‌هایی که کمتر بدان پرداخته شده است، نگرش محیط‌زیستی مبحث فساد در زمین، از منظر مفسران قرآن کریم و دانشمندان علم محیط زیست است. این جستار درصدد است با استفاده از ...  بیشتر

بررسی نگرش کریشنامورتی به دانش با تکیه بر آموزه‌های اسلام

مهدی قهرمان؛ پریا نوری؛ سید مجید نبوی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 147-171

https://doi.org/10.30465/srs.2020.33223.1790

چکیده
  کریشنا مورتی به‌عنوان عارف، متفکر، نویسنده و سخنران در جهان معروف است. یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های فکری کریشنا مورتی (1895 -1986) دیدگاه خاص ایشان در مورد دانش است. اندیشه کریشنا در مورد دانش با نگرش اسلام تفاوت‌های زیادی دارد. لذا در این نوشته دیدگاه ایشان با نگرش اسلام به دانش به‌صورت تطبیقی و به روش کتابخانه‌ای مقایسه شده و به روش ...  بیشتر

نسبت علم و دین در گذر تاریخ (دوره پیشارنسانس با تأکید بر اسلام و مسیحیت)

زهرا کلهر؛ علی رضا فارسی نژاد؛ کامبیز کلهر

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 173-188

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5675

چکیده
  در طول تاریخ ِجوامع دینی، سرنوشت علوم به ویژه علوم عقلی همواره به به دست آموزه‌های إلاهیاتی آن جامعه بوده است از این نظر بررسی نحوه تعامل علوم به ویژه علوم عقلی با دین به معنای آموزه‌های إلاهیاتی دارای اهمیت است؛ اثر پیش رو که پژوهشی با رویکرد تاریخی است ضمن توصیف و تحلیل آراء مورخان درباره چگونگی تعامل علم و دین در دوره ماقبل تاریخ، ...  بیشتر

اندیشوران مسلمان و تعلیل گونه های دین ورزی

داود معماری؛ میثم اکبرزاده

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 189-210

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5595

چکیده
  گوناگونی وتنوع آدمیان در دین‌ورزی واقعیتی انکارناپذیر است؛ اما تعلیل وتوجیه آن در نزد عالمان دینی، عارفان، فیلسوفان، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان دین، معرکه آراء بوده است. برخی آن پدیده را یکسره معلل به عوامل غیرمعرفتی و برخی نیز آن را مدلل به عوامل معرفتی دانسته‌اند. لازمه‌ کلامی اولی، پلورالیسم و لازمه‌ کلامی دومی، انحصارگرایی ...  بیشتر

اندیشه های اقتصادی ابن خلدون؛ارزیابی انتقادی چهار ادعا

سیدحسین میرجلیلی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 211-231

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5625

چکیده
  ابن خلدون پیشگام اندیشه اقتصادی مدرن در قرن چهاردهم میلادی است.این مقاله به ارزیابی چهار ادعا در مورد اندیشه های اقتصادی ابن خلدون می پردازد. اول، این که اندیشه های اقتصادی ابن خلدون با اندیشه های بعدی پیوستگی ندارد. دوم، این که اندیشه های وی اندیشه اقتصادی اسلام است. سوم این که ابن خلدون مبدع نظریه ارزش مبتنی بر کار است. چهارم اینکه ...  بیشتر

نقش مغالطات اگزیستانسیالیسم بر علوم انسانی

محمود نمازی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 233-249

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5624

چکیده
  چکیدهجریان فکری اگزیستانسیالیسم از مغالطات مهمی رنج می برد؛ مغالطه موضوعی و اخذ عرضی به جای ذاتی یا اصالت بخشیدن به عمل به جای عامل، مغالطه روشی و بکارگیری تمثیل واستقراء ناقصِ ظنی به جای قیاس و استقراء تامِ یقینی و مغالطه هدفی و خلط هدف با وسیله. جریان اگزیستانسیالیسم به دلیل نفوذش در عالمان و اندیشمندان علوم انسانی، آنها را تحت ...  بیشتر

اهل حدیث و پیامدهای کلام ورزی (واکاوی پیامدهای معرفت شناختی و روش شناختی)

ابراهیم نوئی؛ عباس ایزدپناه؛ شریعت آقاجری

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 251-274

https://doi.org/10.30465/srs.2020.32889.1784

چکیده
  علم کلام از دانشهایی دینی است که سرگذشت یکنواختی نداشته است. اگر شماری به وجوب فراگیری و اشتغال به آن رأی داده اند، کسانی هم در تحریم پرداختن به آن از هیچ تلاشی دریغ نکردند. اهل حدیث علاوه بر تمسک به دلایل متعدد بر این تحریم، پیامدهایی را برای نادرستی اشتغال به این علم ذکر کرده اند، که درباره هر دانش دیگری هم مطرح شود، باید از پرداختن ...  بیشتر