نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

2 دانشیار گروه فقه و حقوق اسلامی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

3 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

4 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

چکیده

بررسی داستان حضرت ابراهیم7 به علت درون‏مایه‏های مشترک در ادیان توحیدی و نیز داستان حضرت لوط7 به دلیل قرابت ‏با ایشان که پیوستگی خاص در نوع چینش محتوا دیده می‎شود، بسیار مورد توجه‏ می‏باشد، الگوی سیمپسون به علت جامعیت و ‏مرزبندی مناسب دارای جامعیت می‏باشد، وی در ارائه الگوی شش‏گانه خویش برای بررسی روایت در بحث از شخصیت‏پردازی به ‏اعمال و وقایع در روایت اشاره می‏کند، وی در این موضوع از ساختار گذرایی هالیدی استفاده و برای بسامدهای وقوع شده در داستان ‏شش فرایند مادی، رفتاری، کلامی، ذهنی، رابطه‏ای و وجودی را نام می‏برد؛ مقاله حاضر به بررسی این موضوع با شیوه توصیفی - ‏تحلیلی پرداخته است، براساس نتایج حاصل شده فرایند مادی به دلیل بیان ذکر سرگذشت انبیاء در هردو کتاب دارای فراوانی بیشتر ‏می‏باشد، فرایند کلامی در قرآن درصد بیشتری را نسان می‏دهد که دلیل بر گفتگویی و نقل قول مستقیم در قرآن می‏باشد، درصد ‏فرایندهای دیگر نیز نشان‏دهنده تفاوت در سبک خاص قرآن و سبک تاریخ‏گونه تورات دارد، در مجموع فرآیندها داستان تورات ‏مفصل‏تر و یکجا می‏باشد به همین دلیل تعداد بیشتری را شامل شده است، ولی ‏این موضوع در قرآن به دلیل پراکندگی داستان در بین ‏سوره‏های مختلف بسیار کمتر است، به نحوی که می‏توان ‏گفت هدف تورات داستان‏گویی ولی هدف قرآن از آوردن آن در پس پرده ‏اهداف دیگر نهفته است.‏

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A study of the structure of the story of Abraham and Lot in the ‎Holy Quran and the Old Testament based on Simpson's model

نویسندگان [English]

  • Isa Alizadeh 1
  • S.hasan Ameli 2
  • Ali Gafari 3
  • Ramin Moharami 4

1 PhD student Department of Quran and Hadith Sciences, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

2 Associate Professor Department of QIslamic Jurisprudence and Law Group , Islamic Azad University, Ardabil, Iran.

3 Associate Professor of Religions and Mysticism, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.

4 Professor, Persian Literature and Language, slamic Azad University, Ardabil, Iran

چکیده [English]

The study of the story of Abraham (AS) is very important due to ‎its common themes in monotheistic religions and also the story of Lot ‎‎(AS) because of its closeness to him, which has a special coherence in ‎the type of content arrangement. Simpson's model is comprehensive ‎due to its comprehensiveness and proper demarcation. In presenting ‎his six models for examining the narrative in the discussion of ‎characterization, he refers to the actions and events in the narrative. In ‎this regard, he uses the transient structure of Holliday. For the ‎frequencies that occur in the story, it names six material, behavioral, ‎verbal, mental, relational, and existential processes. The present article ‎has studied this issue with a descriptive-analytical method. According ‎to the results, the material process is more frequent due to the ‎narration of the story of the prophets in both books. The verbal ‎process in the Qur'an gives a higher percentage, which is the reason for ‎direct dialogue and quotation in the Qur'an. Other processes also show ‎differences between the specific style of the Qur'an and the historical ‎style of the Torah. In general, the processes of the Torah story are ‎more detailed and together, so it includes more numbers, but this ‎happens much less in the Qur'an due to the scattering of the story ‎among different chapters, so that it can be said that the purpose of the ‎Torah is storytelling, but the purpose of the Qur'an’s stories lies ‎concealed behind other purposes

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Holliday"
  • "Simpson"
  • "story"
  • "characterization"
  • ‎"process"
قرآن کریم.
ابن‏عاشور، محمدطاهر (1420 ق)، تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
ابن‏کثیر، اسماعیل بن عمر (2003)، قصص الانبیاء، بیروت: دار و مکتبة الهلال.
پاوسن دیوید (بی‏تا)، رمزگشایی کتاب مقدس، ترجمۀ رامین بسطامی، بی‏جا: بی‏نا.
تولان مایکل (1393)، روایت‏شناسی، درآمدی زبان‏شناسی ـ انتفادی، ترجمۀ سیده‌فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
حکیم، محمدباقر (1374)، القصص القرآنى، قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیة.
طباطبایى، محمدحسین (1390)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
قطب راوندى، سعید بن هبۀ‌‏الله (1430 ق)، قصص الانبیاء علیهم السلام، قم: مکتبة العلامة المجلسی.
ماسون، دنیز (۱۳۸۵)، قرآن و کتاب مقدس، درون‌مایه‏های مشترک، ترجمۀ فاطمه سادات تهامی، تهران: دفتر پژوهش و نشر ‏سهروردی.‏
مستر، هاکس (1383)، قاموس کتاب مقدس، تهران: اساطیر.
مستور، مصطفی (1387)، داستان کوتاه، تهران: نشر مرکز.
میرصادقی، جمال (1394)، عناصر داستان، تهران: سخن.
یزدان‌پرست لاریجانی، حمید (1384)، داستان پیامبران در تورات، تلمود، انجیل، قرآن و بازتاب آن در ادبیات فارسی، تهران: ‏ اطلاعات.‏
 
Asa Berger, Arthur (1997), Narratives in Popular Culture, Media, and Everyday Life, London: SAGE Publications.
Bereshit Raba: Midrash Rabbah (1961), H. Freedman and M. Simon (eds.), vol. 1, London : Soncino.
Halliday, M. A. K. and Christian Matthiessen (2004), An Introduction to Functional Grammar, New York: ‎Oxford University Press.
Rimmon-Kenan, Shlomith (2005), Narrative Fiction, London: Routledge.
Simpson, Paul (2004), Stylisics,‏ a Resource Book for Students, London: Routledge.
Tanakh (2009), Skokie, Illinois: Varda Books.‏
Thompson, Geoff (2014), Introducing Functional Grammar, London: Routledge