نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی دانشکده علوم وتحقیقات اسلامی

2 استادیار گروه حقوق و الهیات دانشگاه پیام نور استان قزوین

چکیده

گوناگونی وتنوع آدمیان در دین‌ورزی واقعیتی انکارناپذیر است؛ اما تعلیل وتوجیه آن در نزد عالمان دینی، عارفان، فیلسوفان، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان دین، معرکه آراء بوده است. برخی آن پدیده را یکسره معلل به عوامل غیرمعرفتی و برخی نیز آن را مدلل به عوامل معرفتی دانسته‌اند. لازمه‌ کلامی اولی، پلورالیسم و لازمه‌ کلامی دومی، انحصارگرایی است. این نوشتار با عرضه گونه ‌شناسی‌های قرآنی و روایی و تعلیل های فلسفی، کلامی، عرفانی و فقهی عالمان مسلمان از دین ورزی وتعلیل آن‌ها به نظریه‌ پیشنهادی و مختار خویش یعنی «اختیار در محدوده‌ شاکله» می‌رسد که لازمه‌ کلامی آن، نه پلورالیسم و نه انحصارگرایی، بلکه شمول‌گرایی خواهد بود. تامل در گونه ‌شناسی‌های ارائه شده نشان می‌دهد که نگاه مذهبی در دسته‌بندی انسان‌ها خنثی نیست، بلکه ارزشی، جهت‌دار و در یک الگوی سه‌وجهی مبتنی بر ادراک، ایمان و اخلاق قابل تبیین است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Muslim thinkers and the definition of human religiosity

نویسندگان [English]

  • Davood Memari 1
  • Meysam Akbarzadeh 2

1 Assistant Professor, Imam Khomeini International University, Faculty of Islamic Sciences and Research

2 Assistant Professor of Law and Theology, Payame Noor University of Qazvin

چکیده [English]

The diversity and variety of human beings in religion is an undeniable reality, but its wisdom and wisdom has been voiced by religious scholars, philosophers, psychologists and sociologists. Some of these phenomena are considered to be non-cognitive factors, and some also suggest that it is an epistemic factor. The prime necessity of the first, pluralism and the second theological imperative is monopoly. This article, with the provision of Qur'anic typologies, narrative, philosophical, mystical, and ..., and their analysis into their proposed and autonomous theory, namely, "the authority within the boundaries of the class", whose theological imperative would be neither pluralism nor exclusivism, but inclusiveness. Reflecting on the typologies presented, it is shown that the religious view is not neutral in the categorization of human beings, but is valuable, directional, and can be explained in a rational pattern based on perception, faith, and morality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: diversity of religiosity
  • pluralism
  • monopolism
  • inclusiveness
  • scholarship
قرآن کریم.
آقانوری، علی (1382)، «اختلاف‌پذیری قرآن و دسته‌بندی مسلمانان»، فصل‌نامۀ هفت آسمان، دورۀ 5، ش 20.
آملی، سیدحیدر (1362)، الاسرار الشریعه و اطوار الطریقه و انوار الحقیقه، مقدمه و تصحیح محمد خواجوی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
آملی، سیدحیدر (1414 ق/ 1374)، تفسیر المحیط الاعظم و البحر الخضم فی تأویل کتاب الله العزیز المحکم، تحقیق محسن الموسوی التبریزی، ج 1 و 3، تهران: مؤسسۀ النشر لوزاره الثقافه و الارشاد الاسلامی.
ابن‌رشد، ابوالولید محمد (1376)، فصل المقال فیما بین الحکمه و الشریعه من الاتصال، ترجمۀ سیدجعفر سجادی، تهران: امیرکبیر.
ابن‌شعبه حرّانی، حسن بن علی (1398)، تحف العقول عن آل الرسول، ‌‌ترجمۀ محمدباقر کمره‌ای، تهران: کتاب‌خانۀ اسلامیه.
ابن‌قیم الجوزیه (بی‌تا)، مدارج السالکین بین منازل ایاک نعبد و ایاک نستعین، ج 2، بیروت: مکتبه الشامله.
اخوان‌الصفا (1405 ق)، رسائل اخوان‌الصفا و خلّان‌الوفاء، ج 1 و 3، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
بختیار نصرآبادی، حسنعلی (1383)، «درآمدی بر معنا، آثار، و چشم‌اندازهای تفکر انتقادی»، مجلۀ حوزه و دانشگاه، دورۀ 10، ش 40.
حسینی، سیدمرتضی (1381)، انسان‌شناسی از دیدگاه سیدحیدر آملی و افلوطین (رسالۀ دکتری)، استاد راه‌نما: دکتر احمد احمدی، قم: دانشگاه قم.
دباغ، سروش (1384)،‌ آئین در آیینه (با گزینش و تلخیص)، تهران: صراط.
دهلوی، احمد بن عبدالرحیم (1385)،‌ عقد الجید فی احکام الاجتهاد و التقلید، تحقیق محب‌الدین الخطیب، القاهره: المطبعه السلفیه.
دهلوی، احمد بن عبدالرحیم (1404 ق)،‌ الانصاف فی بیان سبب الاختلاف، بیروت: دار النفائس.
سروش، عبدالکریم (1380)،‌ اخلاق خدایان،‌ تهران: طرح نو.
سروش، عبدالکریم (1381)، دین و دنیای جدید؛ سنت و سکولاریسم، تهران: صراط.
شیرازی، سیدرضی (1383)، درس‌‌های شرح منظومۀ حکیم سبزواری، ج 1، تهران: حکمت.
طباطبایی، محمدحسین (1363)، تفسیر المیزان، ‌‌ترجمۀ سیدمحمدباقر موسوی همدانی، ج 13، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
علیزاده، بیوک (1384)، «گسترۀ فلسفه‌ورزی و ملاک‌‌های تعدد فلسفه»، فصل‌نامۀ حکمت، س 3، ش 5.
فیض کاشانی، ملامحسن (1374)، تفسیر الصافی، ج 1،‌ تهران: کتاب‌فروشی اسلامیه.
مجلسی، محمدباقر (1403 ق)، بحارالانوار الجامعه لدرر الاخبار الائمه الاطهار،‌ ج 92، بیروت: مؤسسۀ الوفاء.
محمدی ری‌شهری، محمد (1381/ 1422 ق)، منتخب میزانالحکمه، ‌‌ترجمۀ حمیدرضا شیخی، قم: دار الحدیث.
معماری، داود و خدیجه عباسعلی‌زاده (1396)، «آموزه‌‌های قرآنی در تبیین لغزشگاه‌‌های تفکر»، در: مجموعه‌مقالات ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تهران.
ملایوسفی، مجید و زهرا اردمه (1390)، «تأثیر گناه بر معرفت از دیدگاه قرآن کریم»، فصل‌نامۀ کتاب قیم، س 1، ش 1.
موحد ابطحی اصفهانی، مرتضی (1411 ق)، جامع الاخبار و الآثار عن النبی و الائمه الاطهار، قم: مؤسسۀ الامام المهدی (عج).
موحد، ضیاء (1373)، درآمدی به منطق جدید، تهران: علمی و فرهنگی.
نهج البلاغه (1380)، ‌‌ترجمۀ محمد دشتی، تهران: اوج علم.