نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حگمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد

3 استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد

4 استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد

10.30465/srs.2020.5593

چکیده

چکیده
ملاصدرا با الگو گرفتن از معصومین(ع) تحصیل علم را به دو طریق می ‌داند: 1-راه کشف و کسب. 2-راه انکشاف و الهام. راه کشف، روش بحث و تعلیم و تعلم و توجه به استدلال ‌های برهانی و منطقی است که راهی عمومی است و هر کس به اندازه-ی تلاش خود از این علم بهرمند می‌ شود. اما راه انکشاف و الهام راهی است که خداوند، نور علم را به قلب انسان اشراق می کند، علم انبیا و اولیا از این راه است. در این راه علوم با تزکیه و تجرید نفس حاصل می شود که تفاوت این دو علم، فرق بین وصف و ذوق است، که در طریق اکتسابی شخص وصف حلاوت را می شنود و آن را فرا می گیرد، اما در طریق انکشاف و الهام، شیرینی را می چشد. ملاصدرا برای طریق تحصیل دانش از راه انکشاف که از طریق تهذیب و تصفیه‌ی نفس حاصل می‌شود، اهمیتی ویژه قائل است و آن را، راه غیبی و الهام باطنی می‌خواند و مرحله‌ی کمال الهام را مرحله‌ی وحی انبیا و اولیا می دانست. هدف از این پژوهش بررسی نسبت علم و معرفت با فضایل و رذایل اخلاقی از نظر ملاصدرا می باشد. بنابراین در این پژوهش، رابطه علم و عمل، مساوقت علم و معرفت با فضایل اخلاقی و فضیلت بودن علم و رذیلت بودن جهل و... از نظر ملاصدرا مورد بررسی قرار می گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between science and knowledge with moral virtues and vices according to Mulla Sadra

نویسندگان [English]

  • hosein farashiani 1
  • Abbas Javareshkian 2
  • Ali Haghi 3
  • Seyed Morteza Hosseini 4

1 FERDOWSI mashhad

2 ferdowsi university

3 ferdowsi mashhad

4 ferdowsi mashhad

چکیده [English]

ABSTRACT
mollasadra following say the study of science in two ways: 1 - way of discovery and acquisition. 2 - Way of inspiration and inspiration. the method of discovery is the method of teaching and teaching and attention to reasoning that is a general way, and every one has its own limitations. But the path of inspiration and inspiration is the way God makes the light of science to the human heart, patriarchs and اولیا are in this way. In this way science is achieved with the purification and abstraction that the difference between the two sciences is the difference between the description and the taste, which through the acquisition of a person hears the sweet and learns it, but it tastes sweet by inspiration and inspiration. in order to obtain knowledge from the way of purification of knowledge through the purification of the self, mollasadra has a special importance, and it recognizes the inspiration and inspiration of inspiration to the prophets and the parents. the aim of this study is to investigate the ratio of knowledge and knowledge with the virtues and virtues of morality. therefore in this study, the relationship of science and practice, knowledge of science and knowledge with the virtues of science and vice of vice

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Mulla Sadra
  • Science and Knowledge
  • Moral Virtues
قرآن کریم
آشتیانى، سیدجلال الدین،(1359) شرح بر زاد المسافر ملاصدرا، تهران، انتشارات انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران
آشتیانی، سید جلال الدین،(1340)شرح حال و آراء فلسفی ملاصدرا، مشهد، چاپخانه خراسان
ابراهیمی دینانی، غلامحسین،(1376) ماجراهای فکر فلسفی در جهان اسلام، 3حلد. تهران، انتشارات طرح نو
جوادى آملى، عبداللّه،(1375) رحیق مختوم شرح حکمت متعالیه، بخش1از جلد1،قم، انتشارات مرکز نشر اسراء
جوادى آملى، عبداللّه، (1372) شرح حکمت متعالیه، تهران انتشارات الزهراء
داوری اردکانی، رضا،(1389) فلسفه تطبیقی، تهران، انتشارات سخن
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم،(1394) تحریر ایقاظ النائمین، تحریرعبدالله جوادی آملی، 2جلد، قم انتشارات مرکز نشر اسراء
صدرالمتالهین شیرازی، محمد بن ابراهیم،(1377) رساله حدوث العالم یا کتاب آفرینش، ترجمه وتحصیح محمد خواجوی، تهران،انتشارات مولی
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم،(1360) اسرار الایات، مقدمه و تصحیح محمد خواجوی، تهران، انتشارات انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران
صدرالدین شیرازی، محمدابراهیم،(1340) رساله سه اصل، به انضمام منتخب مثنوی و رباعیات او، تصحیح سیدحسین نصر،تهران، انتشارات دانشگاه تهران
صدرالدین شیرازی، محمدابراهیم،(1376) رساله سه اصل، تصحیح محمد خواحوی، تهران، انتشارات مولی
صدرالدین شیرازی، محمدابراهیم،(1362) مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، تهران،انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات نشر دانشگاهی
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم،(1360) الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه، تصحیح و تعلیق و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم،(1366) الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه، ترجمه و شرح جواد مصلح، تهران انتشارات سروش
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم،(1387) مشاهدالالوهیه یا شرح کبیر بر شواهدالربوبیه فی مناهج السلوکیه، شرح و تحقیق غلامحسین رضانژاد، 3جلد، قم، انتشارات آیت اشراق
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم،(1981) الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیه الأربعة، 8جلد، بیروت، داراحیاء التراث العربی
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم،(1364) کسرالاصنام الجاهلیه،ترجمه محسن شفائی، تهران، انتشارات چاپخانه حیدری
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم،(1364) تفسیر القرآن الکریم، تصحیح محمدخواجوی، 7جلد،تهران انتشارات بیدار
صدرالدین شیرازی محمدبن ابراهیم،(1367) شرح اصول کافی، ترجمه و تصحیح محمد خواجوی، 3جلد، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم،(1361) الحکمه العرشیه، تصحیح متن و ترجمه غلامحسین آهنی، تهران، انتشارات مولی
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم،(1363) المشاعر،تهران، کتابخانه طهورى
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم،(1368) الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، 9جلد، تهران، انتشارات حیدری
صدرالدین شیرازی،محمدبن ابراهیم،(1382) شرح وتعلیقه بر الهیات شفا، تصحیح و مقدمه نجف قلی حبیبی،جلد1، تهران، بنیادحکمت اسلامی صدرا
صدرالدین شیرازی،محمدبن ابراهیم،(1362) تفسیر سوره نور، تهران، انتشارات مولی
صدرالدین شیرازی،محمدبن ابراهیم، (1362) مبدا و معاد، ترجمه احمدبن محمد الحسینی اردکانی، به کوشش عبدالله نوری،تهران، مرکز نشر دانشگاهی
صدرالدین شیرازی،محمدبن ابراهیم، (1383) الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، تصحیح و مقدمه مقصود محمدی، تهران، بنیادحکمت اسلامی صدرا
لاهیجى، ملّامحمّدجعفر،(بی تا) شرح رساله المشاعر ملّاصدرا، تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانى، قم، مکتب الاعلام الاسلامى
مصباح یزدی، محمدتقی،(1391) فلسفه اخلاق، تحقیق احمد حسین شریفی، قمموسسه آموزشی امام خمینی
نصر، سید حسین(1389)سه حکیم مسلمان، ترجمه احمد آرام، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی
هانری،کربن،(1361) ملاصدرا، ترجمه ذبیح الله منصوری، تهران، انتشارات جاویدان