نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای کلام - فلسفه دین و مسائل جدید کلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خورسگان)، اصفهان، ایران.

2 استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.

چکیده

یکی از مباحث مهم در عرصه دین­پژوهی، نسبت میان «علم و دین» و تبیین حوزه‌های آموزه‌های دینی و یافته‌های علمی است. با تحولات فکری و فرهنگی پس از رنسانس، تعارض‌های علم و دین در مسیحیت نمایان شد ؛ «فردریک شلایر ماخر» و «کارل بارت» از شاخص‌ترین چهره‌هایی بودند که در جهت سازگاری دین با اقتضائات دوران مدرن تلاش کردند.
این دو هر چند در جریان نواندیشی دینی، رویکردی جدید و بازسازی کننده داشتند و در پی اثبات استقلال دین از علم و ایجاد حوزه‌ای حفاظتی برای دین بودند؛ اما با ارائه‌ی طرح‌های خود در راستای بازگشت به گوهر دین، قرائت‌هایی از دین بیان نمودند که به دلیل تک بعدی بودن از مشکلات قابل توجهی برخوردار بود. شلایر ماخر، خدا و عناصر مهم دین را در حد احساس و تجربه شخصی کاهش داد؛ نوعی انسان محوری و تفسیر آموزه‌های دینی بر اساس معارف بشری که کارل بارت آن را نادرست خواند. اما بارت هم در معرض خطر قرار گرفت؛ تنها معیار سنجش را آموزه‌های مسیحی دانست و بزرگ‌داشت خدا را با  کوچک ساختن انسان همراه ساخت؛ یعنی درست خلاف جهتی حرکت نمود که شلایر ماخر پیموده بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of Science and Religion from the Perspectives of " Friedrich Schleiermacher " and "Karl Barth"

نویسندگان [English]

  • Fariba Pasandi 1
  • Mohammad Reza Shamshiri 2

چکیده [English]

One of the important topics in the field of religious studies is the relation between "science and religion" and the explanation of the areas of religious doctrines and scientific findings. With the intellectual and cultural changes after the Renaissance, the contradictions of science and religion appeared in Christianity; Friedrich Schleiermacher and Karl Barth were among the most prominent figures who tried to reconcile religion with the demands of modern times. Although both of them had a new and rehabilitating approach in the course of religious modernization, they sought to prove the independence of religion from science and create protective areas for religion, but by presenting their plans for returning to the essence of religion, they made readings from religion that had considerable problems due to their one-dimensionality. Schleiermacher reduced the importance of God and important elements of religion to personal feelings and personal experience; a kind of human-centered and interpreted religious teachings based on human knowledge that Karl Barth called wrong. But Barth was also at risk; The only criterion of his measure was Christian teachings, and the commemoration of God was made by minimizing man; That is exactly the opposite of the direction Schleiermacher had done.

کلیدواژه‌ها [English]

  • science
  • Religion
  • Relationship of Science and Religion
  • Schleiermacher
  • Karl Barth
باربور، ایان و دیگران(1362). علم و دین، بهاءالدین خرمشاهی، چ1، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
براون، کالین(1375). فلسفه و ایمان مسیحی، طاطه‌ووس میکائیلیان، چ2، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
پترسون، مایکل و دیگران(1393). عقل و اعتقاد دینی، احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، چ8، تهران: طرح نو.
پراودفوت، وین(1383). تجربه دینی، عباس یزدانی، چ2، قم: طه.
کونگ، هانس(1387). ساحت‌های معنوی ادیان جهان، حسن قنبری، چ1، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
لین، تونی(1380). تاریخ تفکر مسیحی، روبرت آسریان، چ1، تهران: فرزان.
مک کواری، جان(1378). تفکر دینی در قرن بیستم، بهزاد سالکی، چ1، تهران: امیرکبیر.
مک گراث، آلیستر(1384). درس‌نامه الاهیات مسیحی، بهروز حدادی، چ2، قم: مرکز ادیان و مذاهب.
هوردرن، ویلیام(1368). راهنمای الاهیات پروتستان، طاطه‌ووس میکائیلیان، چ1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
Barth,Karl(1928), The word of God and the word of Man,Douglas Horton,london,Piligrim press.
Barth,Karl(1933),Romans,Oxford,oxford university press.
Barth,Karl(1956),Church Dogmatics,2/2.Edinburgh,T.&T.
Barth,Karl(1967),The Humanity of God, london,Collins.
Berger, Peter L,(1979), The Heretical Imperative Cotemporary possibilites of Religious Afftrmation, London,Collins.
Crouter,Richard,(2005),The Cambridge Commpanion to friedrich Schleiermacher,Edited by Jacqueline Marina,Cambridge university.
Gerrish,B.A,(1986),Schleiermacher, in The Encyclopedia of Religion ,by Micea Eliade , New york.
Hunsinger.George,(1991),How to read Karl Barth, New york,Oxford, university press.
Kung,Hans,1994,Great Christian thinkers, New york,Continuum.
Mackintosh H.R,(1937), Types of Modern Theology, London: Collins.
Reynolds,Thomas E,(2002),Religion within the limits of history: Schleiermacher and Religion , Elsevier science ltd.
Schenk,H.G,(1987),The Mind of the European Romantics, Oxford: OUP.
Schleiermacher,Friedrich.(1928),TheChristianFaith.Edinburh:T.T.Clark.
Schleiermacher,Friedrich.(1996), On Religion: speeches to its cultured Despisers, Transl by. Richard Crouter, Cambridge Univercity .