پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین3830646271320160822Rationality and Knowledge, Distinctive Criteria for Spirituality in Islam and That of Other Schools of Thoughtعقلانیت و علم معیار تمایز معنویت در اسلام از معنویت در سایر مکاتب1232163FAمحمدرسول آهنگراندانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تهران پردیس فارابیJournal Article20160113<strong>Abstract</strong> <br />The dominant impression among humanistic schools of thought is that the basic belief in spirituality and following the due rites consist man’s requirement. This requirement is determined according to psychical conditions and demands of human being. Such a requirement couldn’t be basically denied or douted; therefore, authorities, particularly psychologists, have accentuated the necessity to accept spirituality as being an element of appeasement and pacification. But no importance has been rendered whether or not the believed spirituality is definitely sound; wether it is rightly based upon a rational, valid ground or not. <br />In the holy law of Islam, in addition to strongly focusing on and emphasizing this basic requirement, it is mentioned explicitely that faith and belief in spirituality ought to be founded upon knowledge and rationality; and that evaluating man’s behaviour be based on the criteria of knowledge and reason. Moreover, faith and belief will end to salvation and bliss only when they are instituted in indisputabe rational and knowledge bases. The holy Quran and narrations of Ahlulbayt (p.b.u.t.) are the second to none of any other religion in repeating and giving emphasis to learning and reasoning. This invalidates the fallacious readings of the pellucid religion of Islam, in addition to distinguishing between the spirituality recommended by it and that of other schools of thought. <br />While designating the distinctive border between, in one hand, the rational- and-knowledge-based spiritulity in Islam and, in the other, the illusory, imaginary ones, this article is to explain the rational and knowledge bases of spirituality in Islam as well as briefly expressing the philosophy of this foundation. The research follows a discriptive – analytical approach, analyzing the library data after collecting them<strong>چکیده</strong> <br />در مکاتب بشری و ادیان تحریفشده تصور این است که آنچه نیاز بشری را تشکیل میدهد، اصل داشتن اعتقاد به معنویت است. از این منظر، اصل چنین نیازی را نمیتوان مورد انکار قرار داد و بر این اساس، صاحبنظران بهویژه روانشناسان، بر ضرورت پذیرش معنویت به عنوان عاملی تسکینبخش و آرامش زا تأکید نمودهاند لیک این که معنویت مورد باور حتما درست است یا خیر ؟ حتما بر پایۀ عقلانی صحیح استوار است یا خیر،اهمیتی ندارد . <br />در اسلام ضمن تأکید فراوان براصل این نیاز، تصریحشده که ایمان و باور به معنویت میبایست بر پایۀ علمی و معقول شکل بگیرد و اصلا ارزشگذاری رفتار انسان­ها بر معیار علم و عقل است و همینطور ایمان و باور تنها در صورتی نجاتبخش و باعث سعادت و در عین حال موجب آرامش خواهد بود که شالودۀ آن را اصول مسلم عقلی و علمی تشکیل دهد. <br />این مقاله درصدد است تا ضمن تعیین مرز دقیق میان معنویت بر پایۀ علم و عقل از یکسو و معنویت بر پایۀ احساسات واهی از سوی دیگر به تبیین معنویت مبتنی بر عقل و علم در اسلام بپردازد و نیز فلسفۀ این بناگذاری را بیان نمایدhttps://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2163_d84a32c089585a8d20b5ea7e37599cf3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین3830646271320160822Deliberating on the creation of the camel, from the view of the Quran and scienceتاملی در خلقت شتر از دید قرآن و علم25472164FAهدا آیتاستادیار گروه ژنتیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه شهرکردJournal Article20150428Camel word was used several times in the Quran and it seems that the most important of them is verse 17 in the Sura of Ghashie. In this verse the importance of the camel is equal to massive creations such as Heaven and Earth and deniers have been invited to study of how is the creation of the camel. Camel is more widely used in hot, arid regions of the world from ancient times and its efficacy was equivalent to all domestic animals. As well as it is known as the main reason for the survival of humanity and civilization in the desert. Special physiological and biological characteristics of this animal were identified in recent studies and also it was determined that there are unique properties in the milk and antibodies of the camel. The findings show that there are many therapeutic properties in camel milk for a variety of diseases, including diabete, cancer and other deadly infectious diseases that treatment of them is not yet possible to man. On the other hand the camel's immune system produces a unique antibody namely nanobody, that its special properties make it very suitable for different usage especially as a therapeutic reagent. Then new scientific findings define the importance of camel in the Quran. This article has attempted to clear the importance of this amazing creature in religion and the Quran with some scientific overviews.در قرآن مجید چندینبار از واژه شتر استفاده شده که آیه 17 سوره غاشیه مهمترین آنها است. در این آیه اهمیت شتر همردیف مظاهر عظیم خلقت نظیر آسمان و زمین ذکر شده و منکران به اندیشیدن در چگونگی خلقت شتر دعوت شدهاند. شتر از دیرباز موجودی پراستفاده و کارآیی آن یک تنه همارز همه حیوانات اهلی بوده، همچنین عامل اصلی بقای بشر و گسترش تمدن در مناطق خشک و بیابانی شناخته شده است. در سایه پیشرفتهای دهههای اخیر خصوصیات ویژهای در این حیوان چه بهلحاظ فیزیولوژی و زیستی و چه خواص ویژه در شیر و آنتیبادیهای آن شناسایی شده که در بین موجودات، منحصربهفرد و قابل تامل است. یافتهها نشان داده است که در شیر شتر خواص درمانی بسیاری برای بیماریهای مختلف ازجمله دیابت، سرطان و بعضی بیماریهای میکروبی و عفونی مهلک وجود دارد. از طرفی در سیستم ایمنی شتر نوعی آنتیبادی منحصربهفرد بهنام نانوبادی تولید میشود که خواص ویژهاش آن را بهعنوان یک مولکول بسیار مناسب برای استفادههای مختلف بخصوص مصارف درمانی مطرح کرده است. در این مقاله کوشش شده است تا با بررسی اجمالی یافتههای علمی، جلوههای دیگری از شگفتیهای خاص این موجود مشخص شود که میتواند تاحدودی علت اهمیت او را از دید قرآن نشان دهد.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2164_089c7bc9c614fae05234a7870efb7079.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین3830646271320160822نقد و بررسی کتاب علم، عقل ودیننقد و بررسی کتاب علم، عقل ودین75882165FAعبدالرزاق حسامیفردانشیار گروه فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینیJournal Article20160225<strong>چکیده</strong> <br />نسبت میان علم و دین از مسائلی است که در هر دو حوزه فلسفۀ علم و فلسفۀ دین مطمح نظر پاره­ای از اندیشمندان این دو حوزه بوده است. کتاب <em>علم، عقل و دین</em> نوشتۀدرک استینزبی تلاشی است برای جمع علم و دین و انعکاس پیامدهای نظریات علمی و نظریات فیلسوفان علم برای دین. وی که خود روحانی مسیحی است معتقد است که علم و دین را نباید دو فرهنگ یا جهان­بینی مجزا و مستقل از هم تلقی کرد که یکی عقلانی و دیگری غیرعقلانی است. این دو یکی هستند و هر دو می­کوشند جهان و جایگاه انسان را در آن بفهمند. وی در این کتاب به بررسی نظریات پاره­ای از فیلسوفان علم، پوزیتیویست­ها، پوپر، کوون، فایرابند و یکی از فیلسوفان بزرگ معاصر ویتگنشتاین پرداخته است و البته در این میان با پوپر همدلی بیشتری دارد و حجم بیشتری از کتاب را به تحلیل اندیشه­های او اختصاص می­دهد. وی در بحث از اندیشه­های هر یک از این فیلسوفان تأثیرات اندیشه ایشان را بر فلسفه دین ردیابی و تحلیل می­کند. در این مقاله به معرفی این کتاب و ذکر برخی کاستی­های آن خواهیم پرداخت.<strong>چکیده</strong> <br />نسبت میان علم و دین از مسائلی است که در هر دو حوزه فلسفۀ علم و فلسفۀ دین مطمح نظر پاره­ای از اندیشمندان این دو حوزه بوده است. کتاب <em>علم، عقل و دین</em> نوشتۀدرک استینزبی تلاشی است برای جمع علم و دین و انعکاس پیامدهای نظریات علمی و نظریات فیلسوفان علم برای دین. وی که خود روحانی مسیحی است معتقد است که علم و دین را نباید دو فرهنگ یا جهان­بینی مجزا و مستقل از هم تلقی کرد که یکی عقلانی و دیگری غیرعقلانی است. این دو یکی هستند و هر دو می­کوشند جهان و جایگاه انسان را در آن بفهمند. وی در این کتاب به بررسی نظریات پاره­ای از فیلسوفان علم، پوزیتیویست­ها، پوپر، کوون، فایرابند و یکی از فیلسوفان بزرگ معاصر ویتگنشتاین پرداخته است و البته در این میان با پوپر همدلی بیشتری دارد و حجم بیشتری از کتاب را به تحلیل اندیشه­های او اختصاص می­دهد. وی در بحث از اندیشه­های هر یک از این فیلسوفان تأثیرات اندیشه ایشان را بر فلسفه دین ردیابی و تحلیل می­کند. در این مقاله به معرفی این کتاب و ذکر برخی کاستی­های آن خواهیم پرداخت.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2165_b8d503525770542d09c015371563dc18.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین3830646271320160822The soul in theory of the systems, information and entropyنفس در نظریه سیستمها، اطلاعات و آنتروپی891042166FAسیدمحمدعلی دیباجیعضو هیات علمی دانشگاه تهران، پردیس فارابیمعصومه شاگردیدانشجوی کارشناسیارشد فلسفهدین دانشگاه تهران، پردیس فارابیJournal Article20160224 <br />Physicians in theoretical physics consider the human as an open system which is constantly interacting with his surrounding environment and holding exchanging information by it. Now the question is, what is the relationship of these information with human being? Naturalistic philosophers believe that these data collected and analyzed in the brain and will ultimately destroy by the death of the man. But if we believe in the immaterial being of the human soul, we must make speaking in a significance manner about the human person’s information which is served and is beyond the matter. In this article, we aim to examine the role of the information (including scientific or nonscientific data) in the human existence; and we are presenting the definitions based on the information theory and entropy in systems theory, so we can defense of what is mentioned as “consciousness” in the recent attitudes of the soul identification. The contradiction of the consciousness from the body and the matter in physics, is an income of anew reviewing for the abstraction and substantiality of the soul which was a genuine and strong philosophical <br />belief in the old ontology<strong>چکیده</strong> <br />فیزیکدانان انسان را به لحاظ فیزیک نظری یک سیستم باز در نظر میگیرند، حال سوال اینجاست، که اگر با نگاه سیستمی به نفس انسان نگاه کنیم، چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟ آیا میتوان ویژگی فناناپذیری را برای نفس نشان داد؟ یا ویژگی اختیار را؟از طرفی یک سیستم باز دائما در تعامل با محیط و پیرامون خود و در تبادل اطلاعات با آن به سر میبرد.ارتباط این اطلاعات با نفس انسان چگونه است؟ <br />فیلسوفان طبیعتگرا عقیده دارند که این اطلاعات در مغز جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده ودر نهایت با مرگ انسان و ازبین رفتن بدن ، نابود میشود. اما اگر بخواهیم معتقد به وجود نفس بعنوان امری غیر مادی برای انسان باشیم، باید بتوانیم بنحو معناداری از موضعی سخن بگوییم که اطلاعات فرد انسانی در آن محفوظ بوده و آن موضع متمایز از ماده باشد. <br /> در این مقاله در پی ارائه نگرشی نوین به نفس با دیدگاه سیستمی و سپس بررسی جایگاه اطلاعات (اعم از معلومات علمی ویا داده های غیر علمی) در نفس انسانی هستیم؛ مغایرت اطلاعات با ویژگیهای جسم و مادی شناخته شده در فیزیک جدید قابل تامل است.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2166_e92a981496a1efd31dce5beb93abeac3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین3830646271320160822 God’s relation to space and time in epistemic systems of Newton and Kantخدای درون سیستم- خدای بیرون از سیستم نسبت مکان و زمان با خدا در سیستمهای شناختی نیوتن و کانت1051182167FAیوسف شاقولدانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهانمریم وظیفهدانکارشناسارشد فلسفه علم، دانشگاه اصفهانJournal Article20151013Debates on space and time are generally formed around Absolutism and Relationalism. According to Absolutism space and time are real entities and independent of objects while Relationalists believe that space and time are the relation between bodies. Although Newton and Kant, both claim that space and time are real and independent entities, Newton’s space and time depend on God and Kant’s space and time depend on human’s mind. <br />The aim of this paper is to investigate the relation between God and space and time in epistemic systems Of Newton and Kant in order to pursue the view in which Newton’s account of space and time allows God to be within his epistemic system and Kant’s account provides a way to keep God out of his epistemic system.<strong>چکیده</strong><strong></strong> <br />مباحثات زمان و مکان عموماً حول محور مطلقگرایی و نسبیگرایی شکل گرفته است. براساس مطلقگرایی زمان و مکان هستیهای واقعی و مستقل از اشیاء محسوب میشوند. در مقابل نسبیگرایان بر این باورند که زمان و مکان نسبت بین اشیاء و تعینات آنها هستند. هرچند نیوتن و کانت هر دو، زمان و مکان را اموری مستقل از اشیاء میدانند، اما زمان و مکان نیوتنی وابسته به وجود خدا است و زمان و مکان کانتی وابسته به ذهن انسان است. این نوشتار با بررسی نسبت خدا با زمان و مکان در دو سیستم شناختی نیوتن و کانت قصد پیگرفتن دیدگاهی را دارد که براساس آن، نظریه نیوتن در مورد زمان و مکان، مجال وجود خدا در سیستم شناختی او را فراهم میکند و نظریه کانت در اینباره، راهی برای بیرون گذاشتن خدا از سیستم شناختی او، به وجود میآورد. https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2167_3c4b54ce57a7f303c80bf84c61aa4f6e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین3830646271320160822The Position of Scientific Exegesis and its Criteria in Nemouneh commentaryجایگاه تفسیر علمی و معیارهای آن در تفسیر نمونه1371582168FAمحمد مولویاستادیار دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)،قزوینمعصومه خلیلیکارشناسارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امامخمینی(ره)Journal Article20151205Since there are many verses in the Qur'an regarding ontology, biology, medicine and creation of human and other creatures, some scholars and especially exegetes have attempt to clarify theses verses of the Qur'an from the time of revelation till now. Most efforts have been done from the fourteenth century onwards among the Muslim scholars and specifically Qur'an commentators, especially after scientific progress in the west and extensive debates about the conflict between science and religion. <em>Makarem shirazi</em> - one of the fourteenth century exegetes - in his interpretation called <em>Nemouneh</em> has interpreted scientific verses of the Quran and as a result to prove scientific miracle of the Qur'an. Results show that according to him, some criteria have to be considered for commenting theses verses of the Quran as follow: Interpretation of the Qur'an based on definite sciences and disregarding to the hypothesis, Interpretation of the Qur'an based on rules of exegesis, belief to the language of the Qur'an as a factual language and agreement of the interpretation with the reason. This research is going to show the position of scientific exegesis of the Quran and true criteria in Nemouneh by Ayato al-Allah Makarem.از آنجایی که در قرآن کریم آیات فراوانی درباره هستیشناسی، طبیعت شناسی، زیستشناسی، پزشکی و خلقت انسانها و موجودات وجود دارد، از همان آغاز نزول، قرآن محل گفتگوی دانشمندان و مفسران بوده است و هر یک تلاش نموده مقصود خداوند را در این آیات مشخص نمایند. بیشترین تلاشهای تفسیری از قرن چهاردهم به بعد ـ و پس از پیشرفت علوم در همه عرصهها و مخصوصاً پس از مجادلات دامنهدار درباره تعارض علم و دین ـ در میان دانشمندان مسلمان و بویژه مفسران قرآن دیده میشود. از جمله این مفسران آیت الله مکارم است که در تفسیر نمونه تلاش میکند تا به تبیین آیات علمی قرآن با روش صحیح بپردازد تا از این رهگذر اعجاز علمی قرآن را نیز ثابت نماید. ایشان با اعتقاد به اینکه قرآن کتاب هدایت و انسانسازی است و نه کتابی علمی، با توجه به معیارهایی به تبیین این گونه آیات میپردازد. برخی از مهمترین معیارهای ایشان عبارتند از: تفسیر قرآن بر اساس علوم قطعی و بیتوجهی به فرضیهها؛ تفسیر قرآن بر اساس قواعد تفسیر؛ حقیقی دانستن زبان قرآن در آیات علمی؛ موافقت تفسیر آیات علمی با عقل؛ این مقاله پس از مطالعه کامل آیات علمی در تفسیر نمونه با هدف بررسی ژرفکاوانه جایگاه تفسیر علمی و تشخیص معیارهای صحیح آن در تفسیر نمونه سامان یافته است.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2168_aa72ff30dd113a3a6cbcde062f8fc7e7.pdf