TY - JOUR ID - 5593 TI - نسبت علم و معرفت با فضایل و رذایل اخلاقی از نظر ملاصدرا JO - پژوهش‌های علم و دین JA - SRS LA - fa SN - 38306462 AU - فراشیانی, حسین AU - جوارشکیان, عباس AU - حقی, علی AU - حسینی شاهرودی, سید مرتضی AD - دانشجوی دکتری حگمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد AD - استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد AD - استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 1 SP - 123 EP - 143 KW - کلمات کلیدی: ملاصدرا KW - علم و معرفت KW - فضایل اخلاقی KW - رذایل اخلاقی DO - 10.30465/srs.2020.5593 N2 - چکیدهملاصدرا با الگو گرفتن از معصومین(ع) تحصیل علم را به دو طریق می ‌داند: 1-راه کشف و کسب. 2-راه انکشاف و الهام. راه کشف، روش بحث و تعلیم و تعلم و توجه به استدلال ‌های برهانی و منطقی است که راهی عمومی است و هر کس به اندازه-ی تلاش خود از این علم بهرمند می‌ شود. اما راه انکشاف و الهام راهی است که خداوند، نور علم را به قلب انسان اشراق می کند، علم انبیا و اولیا از این راه است. در این راه علوم با تزکیه و تجرید نفس حاصل می شود که تفاوت این دو علم، فرق بین وصف و ذوق است، که در طریق اکتسابی شخص وصف حلاوت را می شنود و آن را فرا می گیرد، اما در طریق انکشاف و الهام، شیرینی را می چشد. ملاصدرا برای طریق تحصیل دانش از راه انکشاف که از طریق تهذیب و تصفیه‌ی نفس حاصل می‌شود، اهمیتی ویژه قائل است و آن را، راه غیبی و الهام باطنی می‌خواند و مرحله‌ی کمال الهام را مرحله‌ی وحی انبیا و اولیا می دانست. هدف از این پژوهش بررسی نسبت علم و معرفت با فضایل و رذایل اخلاقی از نظر ملاصدرا می باشد. بنابراین در این پژوهش، رابطه علم و عمل، مساوقت علم و معرفت با فضایل اخلاقی و فضیلت بودن علم و رذیلت بودن جهل و... از نظر ملاصدرا مورد بررسی قرار می گیرد. UR - https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_5593.html L1 - https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_5593_4a97d8c3123346e461f1d51d32444c28.pdf ER -