ORIGINAL_ARTICLE
نظامسازی اسلامی در حوزه اجتماعی از منظر علم مدیریت و فقه اسلامی
هدف از این پژوهش بررسی و تبیین ابعاد نظام سازی اسلامی در حوزه اجتماعی میباشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی از نظر ماهیت کیفی است که بهطور خاص از تحلیل مضموم و گروه کانونی استفادهشده است. ابزار گردآوری دادهها بررسی متن آیات و تفاسیر از قرآن کریم بوده و در بخش گروه کانونی از نظر 8 نفر از اساتید صاحبنظر در رشتههای مدیریت و فقه اسلامی، استفاده گردیده است. یافتهها: در بخش تحلیل مضمونی با بهرهگیری از آیات قرآن 483 کد و مضمون اولیه احصاء شد پس از جمعآوری اطلاعات، مؤلفههای آن از طریق تحلیل مضامین استخراج و انتخاب مؤلفههای نظام سازی اسلامی با روش تشکیل نهایی گروه کانونی انجام شد. مؤلفههای نظام سازی اسلامی از نظر خبرگان، در هشت دسته مضامین فراگیر شامل: جامعه حق مدار، بصیرت اجتماعی، معنویت اجتماعی، ارتباطات اخلاقی، فضیلت اجتماعی، مشورت و مشارکت گرایی، شایستهسالاری، شفافیت، ایثار و فداکاری میباشد. نتیجهگیری: پس از شکلگیری مدل پژوهش از منظر گروه کانونی، مؤلفههای جامعه حق مدار، مشورت و مشارکت، شایستهسالاری و شفافیت، بیشترین نقش را در نظام سازی اسلامی را دارند.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2403_3bc0497bfa8f9f3a5e4726564d7e87b9.pdf
2016-11-21
1
24
واژه های کلیدی: نظام سازی اسلامی
فقه اسلامی
تحلیل مضمون کیفی
محمد
تابان
taab1351@ut.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت ، دانشکده ادبیات، دانشگاه ایلام
AUTHOR
اردشیر
شیری
2
استادیار گروه مدیریت . دانشکده ادبیات، دانشگاه ایلام
AUTHOR
مهدی
اکبرنژاد
3
دانشیار دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام
AUTHOR
صفورا
یوسفیان
4
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت منابع انسانی
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
2) آشوری ، داریوش . (1381) . تعریفها و مفهوم فرهنگ ، تهران : آگاه
2
3) ابن منظور، افریقا. (1405) لسان العرب، جلد13. بیروت: داراحیا التراث العربی .
3
4) امام خمینی ( ره) ، (1388). مجموعه رهنمودهای امام خمینی (ره) (صحیفه نور ) ، تهران ، انتشارات نوید شاهد ، ج 21 .
4
5) ارسطا، محمدجواد. (1390) ، فقه نظام ساز، فصلنامه سوره، شماره 56-57. 178-180
5
6) الویری ، محسن ، برزویی ، محمدرضا . (1394) ،گونه شناسی رویکردهای آموزه ی مهدویت در چارچوب ظرفیت تمدنی، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود ، شماره 34 . 55-82
6
7) امینی، پرویز. (1391) . (دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ره) . قدرت نظام سازی؛شاخص تحول در علوم انسانی، وب سایت الف( جامعه خبری تحلیلی) ؛ قابل دسترسی در آدرس زیر:
7
http://www.ghatreh.com/news/nn9732637/
8
8) بابایى، احمد على( 1382) . برگزیده تفسیر نمونه. چاپ سیزدهم، ناشر: دار الکتب الاسلامیه؛ تهران
9
9) بیانات مقام معظم رهبری، (17/06/1390) : دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب. قابل دسترسی در:
10
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=17222
11
10) بیانات مقام معظم رهبری؛ (21/09/1391). بیانات در دیدار شرکتکنندگان در اجلاس جهانی اساتید دانشگاههای جهان اسلام و بیداری اسلامی قابل دسترسی در:
12
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=3952
13
11) پیوسته، صادق، ( 94 13) . بررسی ضرورتهای نظامسازی اجتماعی و نتایج آن؛ گروه فرهنگی برهان؛ قابل دسترسی در آدرس زیر:
14
http://www.borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=8540
15
12) تهانوی، محمد. (1418) .کشاف اصطلاحات الفنون. بیروت : دارالکتب العلمیه، چ اول .
16
13) حسین زاده، علی محمد. (1388). فقه و کلام. قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی، چ اول.
17
14) جعفرى؛ یعقوب (1376) تفسیر کوثرجلد یک. انتشارات هجرت . قم .
18
15) حیدری چناری، یوسف، مهدوی آزادبنی، رمضان. (1390) . التقاط و بحران در علوم انسانی، فصلنامه پژوهش های اجتماعی اسلامی، شماره5. 183_204.
19
16) دانایی فرد ، حسن. الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل. ( 1386). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکرد جامع، تهران: اشراقی.
20
17) دانایی فرد ، حسن . (1393). چالش های مدیریت دولتی در ایران . تهران : سمت .
21
18) ساروخانی ، باقر . (1370) . درآمدی بر دائر المعارف علوم اجتماعی .تهران : کیهان .
22
19) شیخ زاده، محمد. (1390). تدوین الگوی رهبری خدمتگزار از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقایسه آن با برخی از الگوهای رهبری خدمتگزار در مدیریت نوین. پایان نامه منتشر نشده دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت گرایش رفتار سازمانی.
23
20) علی ابن ابیطالب (ع). (40 قمری). نهج البلاغه (ترجمه محمد دشتی). (1390). چ: ششم، تهران: انتشارات نشتا.
24
21) عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخ زاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، دوره(5)، 198 -151.
25
22) طباطبایی ، سیدمحمدحسین . (1374) . تفسیر المیزان . ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی . قم : دفتر انتشارات اسلامی . چاپ پنجم .
26
23) طیب، سید عبد الحسین( 1378). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. چاپ دوم، انتشارات اسلام، تهران.
27
24) گودرزی، غلامرضا. (1394) ، مدل سازی ویژگی های نیروی انسانی در راستای تحقق تمدن زمینه ساز؛ برداشتی از روش متدولوژی سیستم های نرم(SSM) ، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود، شماره 34. 39-54.
28
25) لاریجانی، محمدجواد. (1390) . چالش دین زدایی و یا التقاط در نظام سازی مدرن و راه برون رفت از آن، فصلنامه پژوهش های اجتماعی اسلامی، شماره 5. 43-70.
29
26) لطیفی ، میثم . (1392). مبانی و اصول نظم و انظباط در سازمان . تهران : دانشگاه امام صادق (ع).
30
27) مشکانی سبزواری، عباسعلی. الویری، محسن. (1390 ) ، درآمدی بر ظرفیت های تمدن سازی فقه. فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، شماره 3. 145-182.
31
28) موسوى همدانى، سید محمد باقر، (1374) . ترجمه تفسیر المیزان. چاپ پنجم، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسین حوزه علمیه قم. قم.
32
29) نجفى خمینى، محمد جواد(1398 ق) . تفسیر آسان . چاپ اول، ناشر: انتشارات اسلامیه . تهران .
33
Attride-Stirling, J. (2001). “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative (30 Research”, Qualitative Research, Vol. 1, No. 3, Pp. 385-405.
34
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل فلسفی دیدگاه نیوبرگ در الهیاتاعصاب(الگویی برای رابطه علم و دین)
الهیات­اعصاب به­عنوان برنامه­ای تحقیقاتی، امکان جدیدی برای پیوند علم و دین مطرح می­سازد، به­گونه­ای که با حفظ اصالت و استقلال نسبی علم و دین، هیچ­یک به دیگری تقلیل نیابد. نیوبرگ که از شاخص­ترین چهره­های این حوزه است، درصدد تعیین تأثیرات مثبت باورها و مناسک دینی بر سلامت جسم و روان است. او تجربه عرفانی را منشاء تمان ادیان می­داند و با تلفیق پدیدارشناسی تجربه عرفانی و عصب­شناسی، می­خواهد رابطه هر مؤلفه از تجربه عرفانی را با مکانیسم­های مغز تعیین کند. نیوبرگ ادعا می­کند که الهیات­اعصاب می­تواند از طریق عصب­شناسی نشان دهد که چگونه مفاهیم الهیاتی و متافیزیکی شکل گرفته­اند. با تحلیل فلسفی دیدگاه نیوبرگ متوجه می­شویم که او برخلاف ادعای خود، دین را به علم تقلیل می­دهد و این امر موجب نقض غرض در الهیات­اعصاب می­شود. از سوی دیگر مشخص می­شود که وی با مفروض گرفتن تقابل سوژه- ابژه در گفتمان متافیزیکی قرار دارد.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2407_49222d13230c59c4b658dfa9d95ac2c3.pdf
2016-11-21
25
42
واژههای کلیدی: نیوبرگ
الهیاتاعصاب
تجربه عرفانی
عصبشناسی
دین
پدیدارشناسی
علی
سنایی
sanaee@profs.semnan.ac.ir
1
استادیار دانشگاه سمنان- گروه ادیان و عرفان
LEAD_AUTHOR
ارسطو، (1378(، درباره نفس، علیمراد داودی، تهران: انتشارات حکمت
1
ارسطو (1367(، متافیزیک، شرف­الدین خراسانی، چاپ دوم، تهران: نشر گفتار
2
فروید، زیگموند (1362(، توتم و تابو، ایرج پور باقر، تهران: انتشارات آسیا
3
کریپکی، سول اِی (1381)، نام گذاری و ضرورت، کاوه لاجوردی، انتشارات هرمس
4
محسنی، منوچهر(1376)، مقدمات جامعه شناسی، تهران: نشر دوران
5
Aden, Ross) 2013(, Religious today; A critical thinking approach to religious studies, New York: Rowman and littlefield publishers, inc
6
Anastasi, Matthew w, Newberg .B, Andrw) 2008(, A preliminary study of the acute effects of religious ritual on Anxiety, The journal of Alternative and complimentary medicine, Volume 14, Number 2, pp. 163-165
7
Aquinas)1947(, Summa theological, Transltion by: Fathers of Dominican Province, Petursburg Bros
8
Brentano,Franz, Psychology from an empirical standpoint, Linda L.McAlister, second edition, London : Routledge,1995
9
Brentano,Franz(1982), Descriptive psychology, Benito Muller, London and New York: Routledge
10
Clark,Richard(2006), The multipl natural origins of religion, Oxford: Peter Lang
11
Dickerson, A.B(2004(, Kant on representation and objectivity, New York: Cambridge university press
12
Fodor, Jerry A( 1983), The modularity of mind: An essay on faculty psychology, Cambridge: Massachusetts and London: Massachusetts institute of technology
13
Grof, Stansilav(1985), Beyond the brain; Birth, death and tranendenc in psychotherapy, Albany: state university of New York
14
Husserl, Edmund(1962), Idea: General introduction to pure phenomenology , W.R. Boyce Gibson, New York: Macmillan
15
James, Wiliam(1985), The varieties of religious experience, Cambridge, Massachusetts and London: Harvard university press
16
Kenny, Anthony(1993), Aquinas on Mind, London and New York: Routledge
17
McGinn,Colin (1997), “Can we solve the Mind-Body problem” in Ned Block, Owen Flangan and Guven Guzelder(eds),Nature of Consciousness, Massachusetts: Institute of technology
18
Moreland( 2004 ) , “The Argument from Consciousness”, in Paul Copan and Paul K., Moser (eds.), The Rationality of Theism, London and New York: Routledge.
19
Moss, Aleeze´ Sattar, Wintering, Nancy, Roggenkamp, Hannah, Khalsa, Dharma Singh, Waldman, Mark R, Monti, Daniel, Newberg, Andrew B( 2012), Effects of an 8-Week Meditation Program on Mood and Anxiety in Patients with Memory Loss,The journal of Alternative and complementary medicine, Volume 18, Number 1, pp. 48–53
20
Nagel,Thomas(1991), “What is it like to be a bat” in David.M Rosenthal(ed). Nature Of Mind. New York & Oxford:Oxford University Press
21
Newberg, Andrew. B, Newberg, Stephanie .K ( 2008), Hardwired for God: A neuropsychological model for developmental spirituality , Ed by Kline , Kathleen Kovner, Authoritative communities : the scientific case for nurturing the whole child, New York: Springer
22
Newberg, Andrew. B, wintering, Nancy, Khalsa, Dharma. S, Roggenkamp, Hannah and Waldman, Mark. R(2010), Meditation effects on cognitive function and cerebral blood flow in subjects with memory loss: A preliminary study, Journal of Alzheimer’s disease,IOS press, pp. 517-26
23
Newberg, Andrew.B and Waldman, Mark Robert(2015), How God changes your brain; Breakthrough findings from a leading neuroscientist, Ballatine book, Random House Inc. Available: ( 9/10/2015), Link: http://www.tabalwor.com/en/
24
Newberg,Andrew. B, Eugene, Aquili and Rause, Vince(2015), why God won’t go away ; Brain science and the biology of the belief, Ballatine book , Published by The Random House Publishing Group. Available: (9/10/2015), Link: http://www.tabalwor.com/en/
25
Newberg,Andrew.B(2010),The principles of neurotheology ,Surrey: Ashgate Publishing Company
26
Putnam, Hillary(1981), Reason, truth and history, Cambridge: Cambridge university press
27
Richards, William .A(2005), Entheogens in study of religious experiences : current status, Journal of religion and Health, , Vol 44, No. 4, pp.377-389
28
Rowe, William L(1995(, Book reviews , in The philosophical Quarterly, Vol. 45, No. 180, pp: 375-377, Oxford:Oxford university press
29
Searle, John. R( 2002), Why I am not a property dualist?, Journal of consciousness studies ,9, No. 12, pp. 57-46
30
ORIGINAL_ARTICLE
نقد پلنتینگا بر تکاملباوری داوکینز
چکیده
پس از آنکه در قرن هفدهم میلادی مدعای تعارض علم جدید و دین، در بستر مناقشات میان احکام نجوم جدید و آموزه­های کتاب مقدس مسیحی، شکل گرفت، داروینیسمِ سربرآورده در قرن 19 جبهه جدیدی گشود و بر آتش تعارض در بسترمناقشه میان آفرینش­گرایی، به منزله یکی از آموزه­های اصلی کتاب مقدس مسیحی،و تکامل گرایی زیست شناختی دامن زد و مدعی شد که این آموزه دینی استحکام و اتقان علمی ندارد. ریچارد داوکینز، به عنوان یکی از مدافعان پر سر و صدای داروینیسم، نیروهای کور طبیعی را برای توضیح پیدایش انسان کافی دانست و به بی­نیازی از خدا حکم کرد. پلنتینگا، ضمن کوشش برای صورت­بندی تکامل­باوری، دو مدعای اصلی تکامل­باوری، یعنی "تصادفی" بودن تکامل و همچنین مدعای منشأ مشترک، را به چالش می­گیرد و تاکید می کند که نتایج مورد نظر تکامل­باوران به طور خاص، و مدعیان تعارض علم و دین به طور عام، نه برعلم، بلکه بر پایه ترکیبی از علم و طبیعت­گرایی متافیزیکی استوار است.اوافزوده طبیعت­گرایی متافیزیکی به علم را نه پذیرفتنی می­داند و نه ذاتی تبیین­های علمی،بلکه علم جدیدرا با باورهای دینی سازگارتر می پندارد.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2409_d1987ae6307fe082e5d1480cacdef4e7.pdf
2016-11-21
43
60
کلیدواژهها: تعارض علم و دین
تکاملباوری
پلنتینگا
داوکینز
طبیعتگرایی متافیزیکی
علی
صادقی
1
دانشجوی دکتری فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی
LEAD_AUTHOR
مرتضی
فتحیزاده
2
عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
پلنتینگا، آلوین، (1380)."علم آگوستینی یا دوئمی؟"، در جستارهایی در فلسفه دین، آلوین پلنتینگا، تری اوکیف و لامُنت، ترجمه مرتضی فتحی زاده، انتشارات اشراق
1
Aquinas, Thomas, Summa Theologica
2
Dawkins, Richard, 1996, The Blind Watchmaker, New York and London: W. W. Norton
3
Dawkins, Richard, 2003, The Science of Religion and The Religion of Science, The Tanner Lectures on Human Values, Harvard University
4
Goodwin, Brian, 1994, How the Leopard Changed its Spots, Princeton: Princeton University Press
5
Gould, Stephen Jay, 2010, The Panda's Thumb: More Reflections in Natural History, W. W. Norton
6
Mayr, Ernst, 1991, One Long Argument: Charles Darwin and the Genesis of Modern Evolutionary Thought
7
Plantinga, Alvin, 2007, The Dawkins Confusion, see: http://www.booksandculture.com/articles/2007/marapr/1.21.html?paging=off
8
Plantinga, Alvin, 2011, Where the Conflict Really Lies? Science, Religion and Naturalism, Oxford University Press
9
Simpson, George Gaylord, 1967, The Meaning of Evolution: A Study of the History of Life and of Its Significance for Man, Yale University Press
10
ORIGINAL_ARTICLE
برهان مبتنی بر حقایق سرمدی در فلسفه لایب نیتس
بر خلاف ادعای راسل که بخش مربوط به خداوند و براهین اثبات وجود او را در اندیشه لایب­نیتس سست­ترین و ضعیف­ترین بخش فلسفه او می­داند، این بخش به معنایی اساسی­ترین بخش فلسفه اوست. در نظام فلسفی لایب­نیتس بدون خداوند نه چیزی می­تواند موجود باشد و نه حتی ممکن. از این رو اثبات وجود خدا در فلسفه او ضروری است. یکی از مهم ترین براهین وی برهان مبتنی بر حقایق سرمدی است. برخی این برهان را متقاعد کننده تر از برهان وجودی، و حتی اعتبار برهان وجودی را به معنایی متوقف بر این برهان دانسته اند. در این مقاله قرائت های مختلف برهان مذکور بیان می شود و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2410_99e9d389ee7ee4e0e8bc0acf6e405de9.pdf
2016-11-21
61
78
واژگان کلیدی: لایبنیتس
اگوستین
حقایق سرمدی
خدا
علی
فتح طاهری
fathtaheri@yahoo.com
1
دانشیار فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی
LEAD_AUTHOR
راسل، برتراند (1365)، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندری، ج 2، چاپ پنجم، تهران: نشر پرواز
1
لایب­نیتس، گتفرید ویلهم (1375)، منادولوژی، ترجمه یحیی مهدوی، چاپ اول، تهران: خوارزمی
2
3. Adams, Robert Merrihew (1994), Leibniz: Determinist, Theist, Idealist, Oxford: Oxford University Press.
3
4. Augustine, On the Free Choice of the Will, On Grace and Free Choice, and Other Writings, trans. Peter King, New York: Cambridge University Press.
4
5. Basile, Pierfrancesco (2009), Leibniz, Whitehead and the Metaphysics of Causation, London: Palgrave Macmillan
5
6. Broad, C. D. (1975), Leibniz: An Introduction, London: Cambridge University press.
6
7. Copleston, Fredrick (1994), History of Philosophy, vol IV, New York: Doubleday.
7
8. Descartes, Rene (1991), The Philosophical Writings of Descartes, vol. III, trans. John Cottingham, Robert Stoothoff, Dugald Murdoch and Anthony Kenny, Cambridge: Cambridge University Press.
8
9. Leibniz, Gottfried Wilhelm (1908), Discourse on Metaphysics, Correspondence with Arnauld and Monadology, trans. George R. Montgomery, Chicago: The open Court Publishing Company.
9
10. -------------------. (1925), The Monadology and other Philosophical Writings, trans. Robert Latta, London: Oxford University Press.
10
11. --------------------------- (1973), Philosophical Writings, trans. Mary Morris, London: J. M. Dent & Sons LTD.
11
12. ---------------------------- (1989), Philosophical Essays, trans. Roger Ariew and Daniel Garber, Indianapolis & Cambridge: Hackett Publishing Company.
12
13. ---------------------------- (2007), Theodicy, trans. E.M. Huggard, Charleston: BiblioBazaar.
13
14. Mates, Benson (1986), The Philosophy of Leibniz: Metaphysics and Language, Oxford: Oxford University Press.
14
15. Russell, Bertrand (1992), A Critical Exposition of The Philosophy of Leibniz, London and New York: Routledge.
15
16. Rescher, Nicholas (1979), Leibniz: An Introduction to his Philosophy, Totowa, New Jersey: Rowman and littlefield.
16
17. Strickland, Lloyd (2006), Leibniz Reinterpreted, London: Continuum International Publishing Group.
17
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل انتقادی برهان وجوب و امکان ابنسینا و نقد ملاصدرا بر آن
برهان وجوب و امکان را فارابی ابداع و ابنسینا به کمال رساند. برهان فارابی مبتنی بر امتناع تسلسل است؛ اما ابنسینا در ضمن برهانِ خویش به ابطال تسلسل میپردازد. بنابراین، پذیرش برهان سینوی منوط به پذیرش استحاله تسلسل به عنوان یک اصل نیست و این یکی از تفاوتهای برهان سینوی با برهان وجوب و امکان فارابی است. اگرچه ابنسینا در اشارات مدعی فراتر از این نوآوری است و میگوید تقریر اشارات، وجود واجب را حتی با فرض جواز تسلسل اثبات میکند، اما به نظر میرسد اولاً، برهان وجوب و امکان ابنسینا در اشارات، برخلاف ادعای او و تصور رایج، امتیاز چشمگیری نسبت به تقریرهای این برهان در مبدأ و معاد و نجات ندارد و ثانیاً، این ادعای او در مورد هیچیک از تقریرهایش صدق نمیکند.
یکی دیگر از ایرادهای برهان سینوی نادرستیِ مبنای او در بابِ نیاز معلول به علّت است.
در عین حال، نقدِ «ممکن الوجود نبودنِ سلسله ممکنات» را نیز نمیتوان از ملاصدرا پذیرفت؛ زیرا اوّلاً فرضِ مساوقت وحدت و وجود که استدلال او مبتنی بر آن است، نمیتواند حد وسط قرار گیرد و ثانیاً این نقد با نظریه او در باب وحدت حقیقی عالم ناسازگار است.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2411_6235e0f1eb9802dde43f5c3978aa34b2.pdf
2016-11-21
79
95
کلیدواژه: برهان وجوب و امکان
امتناع تسلسل
واجبالوجود
امکان ذاتی
ابنسینا
ملاصدرا
شاکر
لوائی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
طیبه
رضایی ره
trezaeirah@yahoo.com
2
کارشناس ارشد دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
ابنسینا، ابوعلی (1375). الاشارات والتنبیهات، قم: نشرالبلاغه.
1
. ابنسینا، ابوعلی (1363). المبدأ والمعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران.
2
. ابنسینا، ابوعلی (1364). النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، با ویرایش و دیباچه محمدتقی دانشپژوه، تهران: دانشگاه تهران.
3
. بهشتی، احمد(1390). هستی و علل آن: ترجمه و شرح نمط چهارم از کتاب «الاشارات و التنبیهات» ابنسینا، قم: بوستان کتاب.
4
. جوادیآملی، عبدالله (1368). شرح حکمت متعالیه، بخش یکم از جلد ششم، تهران: الزهراء.
5
. سهروردی، شهاب الدین یحیی (1373). مجموعه مصنفات، ج1، با مقدمه و تصحیح هنری کربن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
6
. شیرازی، صدرالدین محمد (1360). اسرار الآیات، مقدمه و تصحیح از محمد خواجوى، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
7
. شیرازی، صدرالدین محمد (1387). المظاهر الالهیة فى اسرار العلوم الکمالیة، مقدمه و تصحیح و تعلیق از سید محمد خامنهاى، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
8
. شیرازی، صدرالدین محمد (1981). الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، ج 7، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
9
. شیرازی، صدرالدین محمد (1990). الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، ج 6، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
10
. شیرازی، صدرالدین محمد (بی تا). المبدأ و المعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
11
. فارابی، ابونصر (1910). "عیون المسائل" در مبادیءالفلسفة القدیمة، قاهره: المکتبة السلفیة.
12
. کرد فیروزجایی، یارعلی (1387). نوآوریهای فلسفه اسلامی در قلمرو مابعدالطبیعه به روایت ابنسینا، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
13
. مطهری، مرتضی (1372). مجموعه آثار، ج5، تهران: صدرا.
14
. مطهری، مرتضی (1374). مجموعه آثار، ج 7، تهران: صدرا.
15
. هیوم، دیوید (1388). گفتگوها در باب دین طبیعی، ترجمه حمید اسکندری، تهران: علی.
16
. یثربی، سید یحیی (1383). فلسفه مشاء، قم: بوستان کتاب.
17
. Russell, Bertrand, and Frederick Copleston (1974). Debate on the Existence of God, in John Hick, ed., The Existence of God, New York: Macmillan.
18
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه بین جوهرفرد از نظر متکلمان اسلامی و ذرات بنیادین در فیزیک نوین
جوهر­فرد متکلمان اسلامی و ذرات بنیادین در فیزیک نوین، دو دیدگاه بظاهر متفاوت در تبیین ماهیت ماده در جهان قابل مشاهده است، این دو دیدگاه که هر یک با خاستگاه ها و روشها و پرسشهای خاص خود به نظاره عالم ماده نشسته اند ، در فرجام کار در موارد متعددی به هم اقتران یافته اند و گزاره های مشابهی را در تبیین ماده محسوس عرضه نموده اند.
گفتار حاضر بر آن است که در ابتدا با بیان هر یک از این دو نظریه، به پیامدهای مشترک آنها اشاره کند، که در این میان توجه به غیر قابل انقسام بودن اجزای اولیه عالم ماده ، شکلمند بودن خاص این اجزاء و حرکتمند بودن داپمی آنها و چگونگی تبیین مفهوم خلأ بایسته ذکر است.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_2412_d0a72c0cbdde0d462629b55a87eef3af.pdf
2016-11-21
97
116
واژگان کلیدی:ذرات بنیادین
فیزیک نوین
متکلمان
جوهر فرد
حامد
ناجی اصفهانی
hamed.naji@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ناصر
قاسمی
manizilan@gmail.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
الأشعری ، ابی الحسن علی بن إسماعیل ( 1950). مقالات الاسلامیّین و اختلاف­المسلین، الجزء الثانی، قاهره: مکتبه النهضه المصریه.
1
ابن سینا (1361). طبیعیات شفا،(سماع طبیعی)، ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ ﻓﺮﻭﻏﻲ، ﺗﻬﺮﺍﻥ: موسسه­ی انتشارات امیر کبیر.
2
الفاخوری ، حنا؛ الجر، خلیل ( 1358). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، عبدالمحمد آیتی ، تهران: کتاب زمان .
3
پاپکین ، ریچارد ؛ استرول، آوروم (1360). کلیات فلسفه، دکتر سید جلال الدین مجتبوی ، تهران: انتشارات حکمت .
4
پانوماریف ، ل.(1359). در آنسوی کوانت، هوشنگ طغرائی ، مسکو: بنگاه نشریات میر (گوتنبرگ)
5
جینز، جیمزهاپوود (1381). فیزیک و فلسفه، علیقلی بیانی ، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
6
حلبی ، علی­اصغر(1381). تاریخ فلاسفه ایرانی، تهران: انتشارات زوّار.
7
خراسانی ، شرف­الدین(1382). نخستین فیلسوفان یونان، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. داوری ، رضا ؛ خوانساری ، محمد و ... (1363). فلسفه در ایران (مجموعه مقالات فلسفی)، تهران: انتشارات حکمت.
8
سروش ، عبدالکریم(1388). علم­شناسی فلسفی، تهران: انتشارات صراط.
9
شایگان، داریوش(1346). ادیان و مکتب­های فلسفی هند، تهران: انتشارات دانشگاه.
10
شهرستانی، محمد بن عبدالکریم (1350). الملل و النحل، افضلالدین صدر ترکه اصفهانی ، تهران، چاپ محمدرضا جلالی نائینی ، تهران: انتشارات اقبال.
11
صانعی، منوچهر (1371). جوهر فرد در نظر متکلمین اسلامی،«شناخت»،ش:8 و 9.
12
صفا، ذبیح­الله(1371). تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی تا اواسط قرن پنجم مجلد اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
13
فاضل مقداد (۱۴۰۵). ارشاد الطالبین، قم: انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشی
14
فاینمن ، ریچارد (1387). شش قطعه آسان، محمد رضا بهاری ، تهران: هرمس.
15
قاضی عبد الجبار (۱۹۷۲). المنیه و الامل، اسکندریه: دار المطبوعات الجامعیة.
16
قبادیانی، ناصر خسرو(1338). زادالمسافرین، تهران: چاپخانه­ی محمد علی فردین.
17
کلوز ، فرانک (1387). فیزیک ذرات، فیروز آرش ، تهران: فرهنگ معاصر.
18
کاپلستون ، فردریک ( 1385). تاریخ فلسفه جلد یکم، دکتر سید جلال الدین مجتبوی ، تهران: اتشارات علمی و فرهنگی .
19
گاتری ، دبلیو ، کی ، سی (1388). فیلسوفان یونان باستان از طالس تا ارسطو، حسن فتحی، تهران: نشرعلم.
20
موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامی، دانشنامه جهان اسلام، جلد10.
21
وایدنر، ریچارد؛ سلز، رابرت(1365). مبانی فیزیک نوین، علی­اکبر بابایی؛ مهدی صفا، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
22
واینبرگ ، استیون(1362). انبساط جهان، محمدرضا خواجه­پور ، تهران: انتشارات دنا.
23
ولفسن، هری اوسترین(1368). فلسفه علم کلام، احمد آرام، تهران: انتشارات الهدی
24
ویتگنشتاین، لودویک(1393). رساله­ی منطقی-فلسفی، سروش دباغ ، تهران: انتشارات هرمس.
25
هاوکینگ ، استیون(1384). جهان در پوست گردو، محمدرضا محجوب ، تهران: انتشارات حریر.
26
هاوکینگ ، استیون (1369). تاریخچه­ی زمان، محمدرضا محجوب ، تهران: شرکت سهامی انتشار .
27
هایزنبرگ ، ورنر (1370). فیزیک و فلسفه، محمود خاتمی ، تهران: انتشارات علمی.
28
هایزنبرگ ، ورنر (13772). جزء و کل، حسین معصومی همدانی ، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
29
هرن ، جان پاکینگ (1390). نظریه­ی کوانتومی، حسین معصومی همدانی ، تهران : فرهنگ معاصر.
30