ORIGINAL_ARTICLE
معناشناسی واژة «علم» در معلقات سبع و قرآن کریم از منظر روابط معنایی
چکیده واژۀ علم در دورههای گوناگون تاریخی متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر هر دوره تطور معنایی پیدا کرده و در معانی مختلفی بهکار رفته است. بررسی معناشناختی این واژه، در تاریخ قبل و بعد از اسلام، نشاندهندۀ کاربرد آن در معانی متفاوت و حتی متضاد است. بدین معنا که در دورۀ جاهلیت، متناسب با فضای فکری و فرهنگی حاکم بر جامعه، معنایی که از علم دریافت میشد با معنای آن در دورۀ اسلامی متفاوت بوده است. از بین متون جاهلی، «معلقات سبع» بنابر درجۀ اهمیت و قدمت تاریخی آن میتواند به معناشناسی این واژه متناسب با فضای فکری جاهلیت کمک کند. در دورۀ اسلامی نیز تطور معنایی علم را میتوان در «آیات قرآن»، به عنوان منبع مهمی که اصول و اندیشههای اسلامی از آن نشئت گرفته، پی گرفت. در این پژوهش، با استفاده از روابط معنایی در دو بُعد «تقابل معنایی» و «هممعنایی» سعی شده واژۀ علم در دورۀ جاهلیت و اسلام معناشناسی شود. در روش تقابل با استفاده از کلمات و واژههایی که در تقابل با علم در بافت متن بهکار رفته معنای علم استخراج شده است و در روش هممعنایی نیز با استفاده از واژههایی که در بافت متن به عنوان واژۀ جایگزین علم بهکار رفته معنای علم بهدست آمده است. در دورۀ جاهلیت، بیشترین معنای علم را میتوان در تجربیات فردی و سطحی از آگاهی نسبت به محیط پیرامون مشاهده کرد، در حالی که در آیات قرآن معنای علم ابعاد معرفتی و شناختی پیدا کرده است.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1225_301db09ba3e1aa9530a203b85218be95.pdf
2014-11-22
1
20
کلیدواژهها: علم
معناشناسی
جاهلیت
معلقات سبع
قرآن
بافت متن
شهلا
بختیاری
1
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه الزهراء
AUTHOR
هدیه
تقوی
2
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه الزهراء
LEAD_AUTHOR
منابع
1
ابن الشجری (1412). الامالی، قاهره، مکتبة الخانجی.
2
ابن خلدون (1408). تاریخ ابن خلدون، بیروت، دار الفکر.
3
ابن سراج (2008). جواهر الأداب و ذخائر الشعراء و الکتاب، دمشق، منشورات الهئیه الجامه السوریه للکتاب.
4
ابن کلبی (1364). الأصنام، تهران: نو.
5
ابن منظور (1408). لسان العرب، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
6
اصفهانی، راغب (1362). مفردات فی غریب القرآن، تهران: مرتضوی.
7
امین، احمد (1353). پرتو اسلام، ترجمۀ عباس خلیلی، تهران.
8
ایزوتسو، توشیهیکو (1360). ساختمان معنایی مفاهیم اخلاقی و دینی در قرآن، ترجمۀ فریدون بدرهای، تهران: قلم.
9
ایزوتسو، توشیهیکو (1373). خدا و انسان در قرآن، ترجمۀ احمد آرام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10
التهانوی، محمدعلی (1996). کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
11
رازی، ابوالفتوح (1407). روض الجنان و روج الجنان فی تفسیرالقرآن، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس.
12
زبیدی (1965). محمد بن محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، دار الهدایه.
13
زمخشری، محمود (1407). تفسیر الکشاف، بیروت: دار الکتب العربی.
14
زیدان، جرجی (بی تا). تاریخ اداب اللغه العربیه، بیروت: منشورات دار المکتبه الحیاه.
15
سبزواری، حاج ملا هادی (بیتا). شرح منظومه، دارالمرتضی للنشر.
16
سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر (1404). الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم، کتابخانة آیة الله مرعشی نجفی.
17
شریعتی، علی (بیتا). اسلامشناسی، بیجا.
18
الشنتمری، ابوالحجاج یوسف بن سلیمان بن عیسی (1422). اشعار الشعراء السته الجاهلین، بیروت: دارالکتب العلمیه.
19
شهرستانی، محمد بن عبدالکریم (1410). الملل و النحل، بیروت: دارالکتب العلمیه.
20
صفوی، کوروش (1383). درآمدی بر معنیشناسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
21
طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فی تفسیرالقرآن، تهران: ناصر خسرو.
22
طبری، محمد بن جریر (1412). جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفه.
23
طوسی، محمد بن حسن (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
24
عضیمه، صالح (1386). معناشناسی واژگان قرآن، سید حسین سیدی، آستان قدس.
25
فخر رازی، محمد بن عمر (1420). تفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
26
قرشی، سید علیاکبر (1361). قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
27
القرشی، ابوزید محمد بن ابی الخطاب (1424). جمهره اشعار العرب، بیروت: دارالکتب العلمیه.
28
قمی، محمد بن محمدرضا (1368). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
29
مظفر، محمدرضا (1382). المنطق، ترجمة علی شیروانی، قم: دارالعلم.
30
معلقات سبع (1345). ترجمۀ عبدالحمید آیتی، تهران: سازمان انتشارات اشرفی.
31
میبدی، رشیدالدین (1371). کشف الأسرار و عدة الأبرار، تهران: امیرکبیر.
32
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی وفاق اجتماعی در قانون اساسی و میزان انطباق آن با آموزههای قرآن کریم
چکیده در این مقاله مبانی وفاق اجتماعی در قرآن و قانون اساسی و میزان انطباق آنها بر یکدیگر مطالعه شده است. وفاق اجتماعی در هر جامعهای متأثر از عوامل گوناگونی است، اما بدون شک مبانی اعتقادی و قوانین موضوعۀ هر جامعه نقش مهمی در چگونگی آن ایفا میکند. این مطالعه با تأکید بر آموزههای قرآن کریم و اصول قانون اساسی با روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از روش طبقهبندی معنایی و به شکل جعبهای و انباشتی با واحد تحلیل مضمون، و با استفاده از مدارک تحلیل (کل قرآن کریم و کل قانون اساسی) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان میدهد آموزههای قرآن کریم از حیث اعتقادی و از دو بعد اجتماعی و سیاسی مبنای وفاق اجتماعی است که در قانون اساسی نیز تجلی دارد و اساس رفتارهای همگرایانه در جامعه را شکل میدهد و در قانون اساسی نیز وفاق در ابعاد ارزشی، شناختی، نقشی، منزلتی، و میثاقی تجلی دارد.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1226_692c1848436ff007c4b78d84f2ceb587.pdf
2014-11-22
21
41
کلیدواژهها: وفاق اجتماعی
قرآن کریم
قانون اساسی
سیدجواد
حسینی
1
استادیار فرهنگیان مشهد
LEAD_AUTHOR
منابع
1
قرآن کریم.
2
ابن بابویه، شیخ صدوق (بیتا). ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمۀ علیاکبر غفاری، تهران: کتابفروشی صدوق.
3
ابن هشام (بیتا). سیرۀ ابن هشام، بیروت: دار کتاب العربی.
4
اورعی، غلامرضا (1372). بررسی چگونگی تبلور فرهنگ غرب در ایران، از طریق اجرای برنامههای فرهنگی، مشهد: جهاد دانشگاهی.
5
پایا، علی (1377). «نسبیگرایی معرفتی و خشونتورزی در صحنۀ عمل اجتماعی»، کیان، س 8، ش 45.
6
پاینده، ابوالقاسم (1337). نهجالفصاحه، مجموعه کلمات قصار رسول اکرم (ص)، تهران: جاویدان.
7
تافلر، آلوین (1364). ورقهای آینده، ترجمۀ عبدالحسین نیکگهر، تهران: البرز.
8
تبریزنیا، حسین (1371). علل ناپایداری احزاب سیاسی در ایران، تهران: بینالملل.
9
چلبی، مسعود (1371). جامعهشناسی آموزش و پرورش (جزوۀ درسی)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
10
حسینی سیدجواد (1385). جامعهشناسی وفاق اجتماعی و اقلیتهای قومی در ایران و جهان، مشهد: سخنگستر.
11
دایرةالمعارف تشیع (بیتا). تهران: سازمان دایرةالمعارف تشیع، ج 2.
12
الدمشقی، ابن زکریا یحیی بن شرف النووی (1999). ریاض الصالحین، تحقیق و تقدیم حسان عبدالمنان، اردن، عمان: مکتبه برهومه.
13
راوندی، مرتضی (1368). سیر قانون و دادگستری در ایران، تهران: چشمه.
14
رجایی، فرهنگ (1371). «فلسفۀ سیاسی»، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، س 7، ش 61 - 62.
15
شاطریان، سهیلا (1374). ندای وحدت، تهران: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی.
16
شهیدی، سیدجعفر (1373). زندگانی فاطمه زهرا (س)، تهران: سپهر.
17
شیخ، محمدعلی (1371). پژوهش در اندیشههای ابن خلدون، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
18
شیرازی، سیدحسن (بیتا). کلمه الامام الحسن، ترجمۀ علیرضا میرزامحمد، تهران: نور.
19
صادقی، ستار (1377). «فرهنگ عمومی و وفاق اجتماعی در استان چهارمحال بختیاری»، همایش عوامل و موانع وفاق اجتماعی، ادارۀ کل ارشاد و استانداری چهارمحال بختیاری.
20
صدر، محمدباقر (1402 ق). رسالتنا، تهران: مکتب النجاح.
21
الطائی نجاح، عطاءالله (1369). سیر اندیشۀ ملیگرایی، ترجمۀ عقیقی بخشایی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
22
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1363). تفسیر المیزان، ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: اسلامی.
23
علیبابایی، غلامرضا (1369). فرهنگ علوم سیاسی، تهران: ویس.
24
قاضی، ابوالفضل (1368). حقوق اساسی و نهادهای سیاسی: مبانی و کلیات، تهران: دانشگاه تهران.
25
قمری، داریوش (1384). همبستگی ملی در ایران، تهران: مؤسسة مطالعات ملی تهران.
26
محمدشاه، سیدجلالالدین (1373). غرر و درر آمدی، شرح فارسی، تهران: دانشگاه تهران.
27
مطهری، مرتضی (1354). خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
28
نهجالبلاغه (1375). به کوشش سیدرضی، اصلاح و بررسی صبحی صالح، بیجا: بینا.
29
وبر، ماکس (1367). مفاهیم جامعهشناسی، ترجمۀ احمد صدارتی، تهران: مرکز.
30
ORIGINAL_ARTICLE
نقد روایت سوئینبرن از برهان غایتشناختی
ریچارد سوئینبرن در تقریر خود از دلیل غایتشناختی سعی در معقول جلوهدادن باور به خدا با استفاده از این دلیل دارد. البته سوئینبرن معتقد است هیچیک از ادلۀ اثبات وجود خدا نمیتوانند یقینی ریاضیوار برای ما به همراه آورند؛ بلکه مجموع این ادله باور به وجود خدا را از نقیض آن محتملتر میسازند. سوئینبرن با تفکیک نهادن میان دو نوع نظم: نظم زمانی و نظم مکانی، در ارائۀ دلیل خود بر نظم زمانی تأکید میکند. از طرف دیگر برای تبیین پدیدهها میان دو نوع تبیین تفاوت میگذارد: تبیین علمی و تبیین شخصی، و ادعا میکند که تبیین علمی توانایی تبیین اصل قوانین جهان را ندارد و برای تبیین این قوانین باید به تبیین شخصی توسل جست. سوئینبرن تبیین جهان به وسیلة تبیین شخصی را سادهترین تبیینی میداند که خالی از تعقیدها و پیچیدگیها در پاسخ به چرایی پدیدههاست. به عبارت دیگر، به میزان کمتر شدن علل برای تبیین یک پدیده، آن تبیین رو به سادگی میرود. مدعای این مقاله آن است که مفهوم سادگی یا سادهترین تبیین در بیان سوئینبرن خالی از پیچیدگی نیست و ابهاماتی دارد و همچنین فرض وجود امری ماورائی در تبیین پدیدۀ نظم، نه تنها نمیتواند سادهترین تبیین باشد، بلکه آن را گرانبار از پیشفرض میکند.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1228_9a8a405e5d909fa6f04c65576ec4246e.pdf
2014-11-22
67
90
کلیدواژهها: سوئینبرن
دلیل غایتشناختی
نظم زمانی
تبیین شخصی
سادهترین تبیین
اصغر
محمّدی
1
کارشناسارشد فلسفه اسلامی
LEAD_AUTHOR
سحر
کاوندی
drskavandi@yahoo.com
2
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان
AUTHOR
حسن
فتحزاده
3
استادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان
AUTHOR
منابع
1
اوکاشا، سمیر (1387). فلسفۀ علم، ترجمۀ هومن پناهنده، تهران: فرهنگ معاصر.
2
پالمر مایکل (1389). «نقدی بر خوانش سوئینبرن از برهان نظم»، ترجمۀ محمدرضا کابلی و مرتضی احمدی، کتاب ماه فلسفه، ش 38.
3
تیسلتون، آنتونی (1391). «ریچارد سوئینبرن در یک نگاه»، ترجمۀ جواد اسماعیلی، کتاب ماه دین، ش 181.
4
رامین، فرح (1392). «بررسی و نقد دیدگاه سوئینبرن در باب وجود خدا»، پژوهشنامۀ فلسفة دین، ش 1.
5
ژیلسون، اتین (1376). مبانی فلسفۀ مسیحیت، ترجمۀ محمد محمدرضایی، قم: حوزه.
6
سوئینبرن، ریچارد (1385). آیا خدایی هست؟ ترجمۀ محمد جاودان، قم: دانشگاه مفید.
7
شمس، حسین و دیگران (1389). «مقایسۀ تقریر برهان جهانشناختی بر اثبات خدا نزد ابنسینا و سوئینبرن»، پژوهشنامۀ فلسفۀ دین، ش 15.
8
قرجالو، داود و محسن جاهد (1391)، «پاسخ سوئینبرن به مسئلۀ شر»، پژوهشنامۀ فلسفة دین، ش 1.
9
گرت، کرثف (1391). «نقد و بررسی کتاب آیا خدایی هست؟» ترجمۀ مرتضی احمدی، کتاب ماه دین، ش 181.
10
سوئینبرن، ریچارد (1389). «گفتوگو با سوئینبرن در باب دوآلیسم نفس و بدن»، ترجمۀ هاشم قربانی، کتاب ماه فلسفه، ش 38.
11
موحد، ضیا (1374). واژهنامۀ توصیفی منطق، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
12
موزر، پل، کی. (1391). «شر طبیعی و دفاع مبتنی بر اختیار، بررسی دیدگاه ریچارد سوئینبرن»، ترجمۀ طاهره قشقایی، کتاب ماه دین، ش 181.
13
نصیری، منصور (1390). «رابطۀ استنتاج بهترین تبیین با فرضیهربایی»، نقد و نظر، بهار 1390، ش 61.
14
هارمن، گیلبرت (1384). «استنتاج از راه بهترین تبیین»، ترجمۀ رحمتالله رضایی، فصلنامۀ ذهن، ش 23.
15
Audi, Robert (2009). The Cambridge Dictionary of Philosophy, Second Edition, Cambridge: Cambridge University Press.
16
Mackie, J. L. (1982). The Miracle of Theism Arguments for and against the existence of God, New York: Oxford University Press.
17
Mackie, J. L. (1983). “Induction and God”, in Religious Studies, 19 (3).
18
Psillos, Stathis (2009). Knowing the Structure of Nature: Essays on Realism and Explanation, Basingstoke: Palgrave -MacMillan.
19
Quentin, Smith (1998). “Review: Swinburne's Explanation of the Universe”, in Religious Studies 34.
20
Quentin, Smith (1998). “Swinburne's Explanation of the Universe”, in Religious Studies 34 (1).
21
Quentin, Smith (1990). “A Natural Explanation of the Existence and Laws of Our Universe”, in Australasian Journal of Philosophy, 68.
22
Swinburne, Richard (1968). “The argument from design”, in Philosophy, 43.
23
Swinburne, Richard (1983). “Mackie, Induction and God”, Religious Studies 19: 385-91
24
Quentin, Smith (1998). “Swinburne's Explanation of the Universe”, in Religious Studies 19.
25
Swinburne, Richard (2004). The Existence of God, Oxford: Oxford University Press.
26
Swinburne, Richard (2010). “God as the Simplest Explanation of the Universe”, in European Journal for Philosophy of Religion, 2.
27
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مؤلفهها و باورهای دینی در پیروزی سپاه سلجوقی در نبرد ملاذگرد
در طول تاریخ جهان اسلام از جمله حوادث و وقایع بسیار مهمی که از آن در میان مسلمانان عموماً و در بین ترکان و ایرانیان خصوصاً با افتخار و سربلندی یاد میشود «نبرد ملاذگرد» است. آن حادثه در 463 ق/ 1071 م بین آلبارسلان سلطان سلجوقی و رومانوس دیوگنس امپراتور بیزانس صورت گرفت و درنهایت پیروزی از آنِ آلبارسلان گردید. اهمیت و جایگاه آن حادثه و نیز آثار و نتایج کوتاه یا درازمدت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، و دینی آن در بین دو جهان متفاوت یعنی اروپای مسیحی و جهان اسلام باعث توجه و انگیزش جدی مورخان گذشته و محققان امروزی بر آن حادثه گردیده است. دربارۀ اینکه چه عامل یا عواملی در شکست رومانوس و پیروزی آلبارسلان نقش اساسی داشته اظهارنظرهای گوناگونی شده و از عوامل مختلفی سخن گفتهاند. حقیقتاً نمیتوان هیچیک از عوامل مطرحشده در منابع اصلی یا تحقیقات بعدی را نادیده گرفت یا نادرست تلقی کرد؛ اما سؤال اصلی این است که در میان عوامل متعدد مطرحشده عامل مذهبی و باورهای دینی از چه جایگاهی برخوردار بوده است؟ بر اساس فرضیة مقالة حاضر اعتقادات دینی و عنصر معنویت نه تنها همچون عوامل دیگر عاملی مؤثر در پیروزی سپاه سلجوقی بوده بلکه مهمترین و اساسیترین عامل آن پیروزی نیز بوده است. مغفول ماندن این مقوله در نگاه و قلم مورخان و متون اصلی غیراسلامی (بیزانسی، یونانی، مسیحی، ارمنی، و ...) از یک سو و به صورت مستقل و جدی مطرح نشدن آن از سوی محققان و مورخان معاصر اسلامی و غیراسلامی از سوی دیگر، نگارنده را بر آن داشت تا پژوهشی مستقل با اتکا به منابع اصلی و استفاده از برخی تحقیقات مهم به روش توصیفی ـ تحلیلی ارائه کند.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1227_74120fa5b754a5541f8d9ed7441496ba.pdf
2014-11-22
43
66
کلیدواژهها: آلبارسلان
رومانوس دیوگنس
نبرد ملاذگرد
باورهای دینی و عناصر معنوی (ایمان
جهاد
شهادت و ...)
ذکرالله
محمدی
1
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه بینالمللی قزوین
LEAD_AUTHOR
منابع
1
قرآن کریم.
2
ابن العبری، غریغوری (1992). تاریخ مختصرالدول، تحقیق انطون صالحانی الیسوعی، بیروت: دار الشرق.
3
ابن نحاس، ابو زکریا احمد بن ابراهیم (1423 ق/ 2002 م). مشارع الأشواق الی مصارع العشاق، تحقیق و دراسه ادریس محمد علی و محمد خالد اسطنبولی، بیروت: دار البشائر الاسلامیه.
4
راوندی، محمّد بن علی بن سلیمان (1364 ش). راحة الصّدور و آیة السّرور در تاریخ آل سلجوق، به تصحیح محمد اقبال و به انضمام حواشی و فهارس با تصحیحات لازم مجتبی مینوی، تهران: امیرکبیر.
5
ریچاردسون، اف. ام. (1365 ش) روحیة جنگی و عوامل روانی در جنگ، ترجمة پیروز ایزدی، تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
6
میرخواند، سید حامدالدین محمد بن برهانالدین خاوندشاه بن کمالالدین (1339 ش). روضة الصفا فی سیرة الانبیاء و الملوک و الخلفاء، ج 4، تهران: مؤسسة خیام و انتشارات پیروز.
7
Aksarayi (1943). Müsameratü'l-ahbar ve Müsayeretü'l-ahyar. Yay. Osman Turan. Ankara. T. T. K. Yayını.
8
Bundari (1943). Zübdetü'n-nusra ve Nuhbetü'l-usra. Çev. Kıvameddin Burslan. Istanbul. T. T. K. Yayını.
9
Cahen C. (1972). İslam Kaynaklarına Göre Malazgirt Savaşı, Çev, Zeyneb Kerman, TM. XVII.
10
Hüseyni (1943). Ahbarü'd-devleti's-Selçukiyye, (trc. Necati Lugal), Ankara. T. T. K. Yayınları.
11
İbnü'd-Devadari (1961). Kenzü'd-dürer ve Camiü'l-gurer. Yay Salahüddin el-Müneccid, kahire, Cilt VI.
12
İbnü'l-Adim, Ebü'l-Kâsım Kemâleddin Ömer b. Ahmed (1976). Bugyetü't-taleb fi Tarihi Haleb. (Selçuklularla ilgili Haltercümeleri Yay. Ali Sevim), T. T. K. Yayınları.
13
İbnü'l-Adim, Ebü'l-Kâsım Kemâleddin Ömer b. Ahmed (1996/ 1417). Zübdetü'l-Haleb min Tarihi Haleb. thk. Halil Mansur. Beyrut, Dârü'l-Kütübi'l-İlmiyye.
14
İbnü'l-Cevzi, Ebü'l-Ferec Cemaleddin Abdurrahman b. Ali, (1995/1415). el-Muntazam fî tarihi'l-müluk ve'l-ümem, thk. Süheyl Zekkar, Beyrut, Dârü'l-Fikr, Cilt IX.
15
İbnü'l-Esir (2008). El-Kamil fi't-tarih. (trc. Abdülkerim Özaydın), Hikmet neşriyat, İstanbul, Cilt VIII.
16
İbnü'l-Ezrak (1959). Tarihü Meyyafarikin ve Amid. Mervanlılar kısmını Yay. B. A. Avad, kahire.
17
İbnü'l-Kalanisi, Ebû Ya'la Hamza b. Esed (1983/1403). Târîhu Dımaşk, thk. Süheyl Zekkar, Dımaşk, Dâru Hassan.
18
Kafesoğlu, İbrahim, Malazgirt, İA, VII.
19
Kafesoğlu, İbrahim (1970). Malazgirt Meydan Muharebesi, Diyanet İşleri Başkanliği Dergisi, dini ahlaki edebi mesleki dergisi, Temmuz-Ağustos, sayı 98-99.
20
Köymen, Mehmet Altay (2011). Büyük selçuklu imparatorluğu tarihi, Alparslan ve zamanı, T. T. K, Ankara.
21
Reşidüddin (1960). Camiü't-tevarih. Yay. Ahmet Ateş. Ankara. Cilt 2, cüz 5, T. T. K.Yayınları.
22
Savvıdıs, Aleksis G. K. (1994). Selçuklu Sultanı Alp Arslan ve Bizans, Çeviren: Esin Ozansoy, Tarih Dergisi, Sayı 35.
23
Sevim, Ali (1971). Malazgirt Meydan Savaşı, Ankara.
24
Sibt İbnü'l-Cevzi (1968) Mir'atü'z-zeman fi Tarihi'l-ayan (Selçuklularla ilgili kısımları Yay. Ali Sevim). Ankara. D. T. C. Fakültesi Yayınlari.
25
Sümer, Faruk ve Sevim, Ali (1971). İslam Kaynaklarına Göre Malazgirt Savaşı (Metinler ve Çeviriler) TTK, Ankara.
26
Turan, Osman (2012). Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti, Ötüken Neşriyat;İstanbul.
27
Yınanç, Mükrimin Halil (1942). Malazgird,e doğru, Ülkü Mec. yeni seri sayı 24, Ankara.
28
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به نظریۀ اصلاح نژاد فرانسیس گالتُن
موضوع مقالۀ حاضر بررسی و نقد نظریۀ اصلاح نژاد فرانسیس گالتُن است. گالتُن، پسر عموی چارلز داروین، با انجام مطالعات آماری بر روی افراد برجستۀ علمی، ادبی، ورزشی، و نظامی انگلستان در طول چندین نسل مدعی شد که هوش و قابلیتهای طبیعی در انسانها امری ارثی است. بر این اساس، وی نظریۀ اصلاح نژاد را مطرح ساخت که در جهت عکس نظریۀ داروین و بر مبنای انتخاب مصنوعی بود. هدف گالتُن از طرح نظریۀ اصلاح نژاد بهبود و اصلاح نسل و تبار انسان از طریق افزایش هوش و ممانعت از بلاهت و کودنی بود. درواقع، گالتُن مدعی بود، همانند حیوانات اهلی، انسانها را نیز میتوان با انتخاب مصنوعی اصلاح کرد. با شروع قرن بیستم ایدۀ گالتُن به جنبشی اجتماعی و فراگیر در کشورهای مختلف عالم از جمله انگلستان، امریکا و آلمان تبدیل شد و باعث تصویب قوانینی غیراخلاقی از سوی دولتها همچون عقیمسازی اجباری و نظایر آن به بهانۀ اصلاح نسل شد. در آلمان نازی، جنبش اصلاح نژاد به ابزاری برای نژادپرستی و ارتکاب جنایتهای بزرگ مبدل گشت. با این حال ایدۀ اصلاح نژاد هیچگاه به طور کامل از میان نرفت. پیشرفتهای علمی در حوزۀ ژنتیک انسانی و کشف DNA انسان و نیز رمزگشایی از ژنوم انسانی همراه با عواملی دیگر باعث احیای نظریۀ اصلاح نژاد در سالهای پس از جنگ جهانی دوم شد. جریان جدید اصلاح نژاد بر خلاف جریان اصلی آن، که ترکیبی از باورهای علمی و شبهعلمی بود، بر باورهای علمی مبتنی بود. از این حیث اشکالات علمی وارد بر جریان اصلی اصلاح نژاد بر آن وارد نبود. با این حال نظریۀ اصلاح نژاد همواره، چه در گذشته و چه در حال، به دلیل پیامدهای خطیری که داشته است و نیز سوءاستفادههای زیادی که از آن شده است مورد نقدهای اخلاقی جدی بوده است. در نوشتار حاضر سعی شده است مهمترین نقدهای علمی و اخلاقی وارد بر جریان اصلی اصلاح نژاد مورد بحث و فحص قرار گیرد.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1229_12681156e6f5076dd007a8ddb3b4fdb7.pdf
2014-11-22
91
114
کلیدواژهها: اصلاح نژاد
فرانسیس گالتُن
نبوغ ارثی
گزینش طبیعی
گزینش مصنوعی
مجید
ملایوسفی
m.yousefi@ikiu.ac.ir
1
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه امام خمینی
LEAD_AUTHOR
رضا
رضایی مستقیم
2
کارشناسارشد فلسفة دین، دانشگاه امام خمینی
AUTHOR
منابع
1
اتکینسون، ریتال و دیگران (1382). زمینۀ روانشناسی هیلگارد، ج 2، ترجمۀ محمدنقی براهنی و دیگران، تهران: رشد.
2
اوبرباخ، شارلوت (1347). علم وراثت، ترجمۀ محمود بهزاد، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
3
پیترز، تد (1386). بازی در نقش خدا؟ جبرگرایی ژنتیک و آزادی و اختیار بشر، ترجمۀ عبدالرضا سالار بهزادی، تهران: نی.
4
داروین، چارلز رابرت (1351). بنیاد انواع، بهوسیلۀ انتخاب طبیعی یا کشمکش و نبرد برای زیستن، ترجمۀ عباس شوقی، تهران: ابن سینا و چاپخانة تهران مصور.
5
کرمی، خدابخش (1381). اوتانازی، مرگ آسان و راحت، تهران: دفتر نشر معارف.
6
کریمینژاد، محمدحسن و دیگران (1370). اصول ژنتیک انسانی و بیماریهای ارثی، تهران: محمدحسن کریمینژاد.
7
محمدی، علی (1387). شبیهسازی انسان: ملاحظات علمی، اخلاقی، حقوقی و فقهی، قم: دفتر نشر معارف.
8
Agar, Nicholas (2004). Liberal Eugenics: In Defense of Human Enhancement, Blackwell Publishing Ltd.
9
Aultman, Julie M. (2006). “Eugenomics: Eugenics and Ethics in the 21st Century”, Genomics, Society and Policy, Vol. 2, No. 2.
10
Barrett, Deborah and Kurzman, Charles (2004). “Globalizing Social Movement Theory: The Case of Eugenics”, Theory and Society 33.
11
Bulmer, Michael (2003). Francis Galton: Pioneer of Heredity and Biometry, John Hopkins University Press.
12
Duster, Troy (2003). Backdoor to Eugenics, New York and London: Routledge, second edition.
13
Galton, Sir Francis (1909). Essays in Eugenics, London: The Eugenics Education Society.
14
Galton, Sir Francis (1869). Hereditary Genius: An Inquiry into Its Laws and Consequences, London: Macmillan and Co.
15
Galton, David J. (1998). “Greek Theories on Eugenics”, Journal of Medical Ethics 24.
16
Glad, John (2008). Future Human Evolution: Eugenics in the Twenty-First Century, Abridged and Revised Edition, Hermitage Publishers.
17
Godin, Benoit (2006). “From Eugenics to Scientometrics: Galton, Cattell and Men of Science”, Project on the History and Sociology of S&T Statistics, No. 32, www.csiic.ca.
18
Kevels, Daniel J. (2004). “Eugenics: Historical Aspects”, in Post, Stephen G. (editor in chief), Encyclopedia of Bioethics,3rd edition, Macmillan Reference USA.
19
Kevels, Daniel J. (2009). “Eugenics, the Genome, and Human Rights”, Medicine Studies.
20
Khen, Yu. v. (2006). “Unknown Pages of Russian Eugenics”, Herald of the Russian Academy of Sciences, Vol. 76, No. 4.
21
Lubinsky, Mark S. (1993). “Scientific Aspects of Early Eugenics”, Journal of Genetic Counseling, Vol. 2, No. 2.
22
Mehler, Barry (1997). “Byondism: Raymond B. Cattell and the New Eugenics”, Genetica 99.
23
Resta, Robert G. (1992). “The Twisted Helix: An Essay on Genetic Counselors, Eugenics, and Social Responsibility”, Journal of Genetic Counseling, Vol. 1, No. 3.
24
Selgelid, Michael J. (2003). “Ethics and Eugenic Enhancement”, Poiesis Prax.
25
Wiesenthal, David L. and Wiener, Neil L. (1999). “Ethical Questions in the New Eugenics”, Science and Engineering Ethics 5.
26
ORIGINAL_ARTICLE
حرکت خورشید از نظرگاه قرآن
علم جدید از مجازی بودن طلوع و غروب خورشید و حرکت ظاهری آن در پهنای آسمان پرده برداشته و مسجّل نموده که رؤیت مزبور صرفاً معلول حرکت زمین است نه آنکه خورشید را بهواقع حرکتی بر گرد زمین باشد. از دیگر سو، قرآن مبین در فضایی که از بیان حرکت خورشید چیزی جز همین حرکت ظاهری آن به ذهنها تبادر نمییافت، به حرکت و سیر آن در مسیری دورانی تصریح ورزیده است. هرچند علم کنونی هم از حرکت خورشید به دور مرکز کهکشان خودی سخن میگوید، امّا حمل بیان قرآن بر این مصداق تازهمکشوف روا جلوه نمیکند. چون متکلّم بلیغ از الفاظ خود، معانی یا مصادیقی را اراده نمیکند که امکان ظهور یافتن آنها در ذهن مخاطبان مستقیمش منتفی است. افزون بر این، اگر مراد قرآن، همان حرکت ظاهری معهود نبود، علیالقاعده با قرینهای شفّاف ذهن مخاطبان را از آن عهد ذهنی منصرف مینمود. بدینسان حمل بیان قرآن بر همان حرکت ظاهری خورشید متعیّن جلوه میکند، ولی در این میان تصادمی میان قرآن و علم رخ نمیدهد. چون متن متین وحی اساساً در مقام تبیین واقعیت فیزیکی امر خورشید نیست و از حرکت خورشید به عنوان موضوعی علمی سخن نمیگوید، بلکه بر آن است تا با استشهاد به آنچه مخاطبان میبینند، تصویری ایمانآفرین و خالقنما خلق کند.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1230_70c765518ee00455e013fe26d3d5ba1f.pdf
2014-11-22
115
131
کلیدواژهها: خورشید در قرآن
تفسیر علمی
رابطۀ قرآن و علم
زبان قرآن
شبهات قرآنی
خطاناپذیری قرآن
روحالله
نجفی
1
استادیار دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
منابع
1
آلوسی، شهابالدین محمود (1417 ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الفکر.
2
ابن عاشور، محمد الطاهر (1420 ق). التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسه التاریخ العربی.
3
ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم (1378 ق). تفسیر غریب القرآن، بیروت: دار احیاء الکتب العربیه.
4
ابن منظور، محمّد بن مکرم (بیتا). لسان العرب، بیروت: دار صادر.
5
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی (1366 ش). روض الجنان و روح الجنان، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
6
باربور، ایان (1374 ش). علم و دین، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
7
جسترو، رابرت و مالکم اچ. تامسون (1363 ش). مبانی و مرزهای ستارهشناسی، ترجمۀ تقی عدالتی و جمشید قنبری، مشهد: دانشگاه آزاد اسلامی (واحد مشهد).
8
الخطیب، عبداللطیف (1422 ق). معجم القراءات، دمشق: دار سعدالدین.
9
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1426 ق). المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالمعرفه.
10
رضایی اصفهانی، محمدعلی (1380 ش). پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رشت: کتاب مبین.
11
ریوز، اوبر (1381 ش). اتمهای سکوت؛ شگفتیهای تکامل کیهان، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
12
سورآبادی، عتیق بن محمد (1381 ش). تفسیر سورآبادی، تهران: فرهنگ نشر نو.
13
شوکانی، محمد بن علی (بیتا). فتح القدیر، بیروت: دارالمعرفة.
14
صفوی، کورش (1383 ش)، درآمدی بر معناشناسی، تهران: سورة مهر.
15
طباطبایی، محمدحسین (1392 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
16
طبری، محمد بن جریر (1415 ق). جامع البیان، بیروت: دارالفکر.
17
فخر رازی، محمد بن عمر (بیتا). التفسیر الکبیر، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
18
فراهیدی، خلیل بن احمد (1414 ق). کتاب العین، تحقیق مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم: اسوه.
19
قرطبی، محمد بن احمد (1966 م). الجامع لاحکام القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
20
الکتاب المقدس، أی کتب العهد القدیم و العهد الجدید (1887 م). بیروت: بینا.
21
مقاتل بن سلیمان (1424 ق). تفسیر مقاتل، بیروت: دار الکتب العلمیه.
22
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1382 ش). تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
23
میتون، ژاکلین، و سیمون میتون (1365 ش). کاوشی در ستارهشناسی، ترجمۀ محسن مدیرشانهچی، مشهد: آستان قدس رضوی.
24
میدوز، آ. ج. (1363 ش). تحوّل ستارگان، ترجمۀ یوسف ثبوتی، تهران: دانش امروز (دنا).
25
نلینو، کرلو (1911 م). علم الفلک تاریخه عندالعرب فی قرون الوسطی، روما: بینا.
26
هارویت، مارتین (1379 ش). مفاهیم اخترفیزیک، ترجمۀ سعید عطارد و بهرام خالصه، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
27
یغمایی، حبیب (1343 ش). ترجمۀ تفسیر طبری، تهران: توس.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی خواص درمانی میوههای قرآنی و میزان همخوانی آن با یافتههای نوین علوم پزشکی
میوهها سرشار از ویتامینها، مواد معدنی، و املاح هستند و مصرف آنها تأثیر بهسزایی در سلامتی انسانها، پیشگیری، و درمان بیماریها دارد. در قرآن کریم خداوند از بعضی میوهها چون انگور، انار، خرما، انجیر و زیتون به عنوان هدیۀ بهشتی نام برده است. احتمالاً در این تذکر، فواید جسمی و روحانی برای انسان وجود دارد. لذا این مقاله با هدف بررسی خواص درمانی میوههای مذکور از منظر قرآن و احادیث و مقایسۀ آن با یافتههای نوین علوم پزشکی صورت گرفته است تا به نگرش پویایی اسلام به عنوان یک دین جهانشمول بیشتر پی برده شود و حقایق بیشتری در این زمینه آشکار گردد.
https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1231_55a8fa2701f939ad26f54ac7bd14025d.pdf
2014-11-22
133
152
کلیدواژهها: میوههای قرآنی
قرآن
احادیث
اسلام
علوم پزشکی
مرتضی
نصیری
mortezanasiri.or87@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسیارشد پرستاری دانشگاه جندیشاپور
LEAD_AUTHOR
امید
صادقی
omidsadeghi69@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسیارشدتغذیه، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
حسام
اسحاقی شهرضایی
hesam.es.sh@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی تغذیه، دانشگاه جندیشاپور
AUTHOR
منابع
1
احمدی، احمد، زینب پاشازانوس، و سمیه قمی (1391). «بررسی خواص میوۀ قرآنی انجیر از دیدگاه علمی و احادیث». فصلنامۀ تاریخ پزشکی، س 4، ش 12.
2
ارضی، اردشیر و دیگران (1387). «مطالعۀ اثر عصارۀ هیدروالکلی دانۀ انگور بر شناخت موشهای سفید کوچک پیر و جوان». مجلۀ علمی پزشکی جندیشاپور. دورۀ 7، ش 4.
3
اشراقی جزی، فاطمه و دیگران (1390). «مقایسۀ اثر آب انگور قرمز و ورزش بر روی موشهای صحرایی نر پارکینسونیشده»، مجلۀ دانشکدة پزشکی اصفهان. دورۀ 29، ش 162.
4
امامی، محمد و دیگران (1389). «اثر آب انگور قرمز بر یادگیری و حافظۀ احترازی غیرفعال در موشهای صحرایی نر»، مجلۀ دانشکدة پزشکی اصفهان، دورۀ 28، ش 104.
5
امینیراد، امید، محمدعلی خلیلی، و حمیدرضا سلطانی گردفرامرزی (1388). «بررسی تأثیر مصرف آب انار بر پارامترهای اسپرم و پتانسیل باروری در موش»، مجلۀ پزشکی هرمزگان، دورۀ 13، ش 3.
6
حمود، نصره (1378). «مقایسۀ تأثیر مصرف میوۀ خرما و داروی اکسیتوسین بر میزان خونریزی بعد از زایمان طبیعی»، پایاننامة کارشناسی ارشد مامایی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد.
7
خادم حقیقیان، حسن، یعقوب کوشان، و اکبرعلی عسگرزاده (1390). «گزارش یک مورد درمان زخم پای دیابتی با استفاده از بره موم حرارتدیده در داخل روغن زیتون»، مجلۀ دانش و تندرستی. دورۀ 6، ش 4.
8
خاوری، سید علیحسین (1390). «همراهی آرتریت روماتوئید و نقرس: گزارش موردی و مروری بر مقالات»، مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دورۀ 21، ش 1.
9
خلیلی، محمدعلی(1382). طب الصادق، ترجمۀ نصیرالدین امیرصادقی تهرانی، تهران: عطایی.
10
دانا، نسیم و دیگران (1391). «اثر آنتیآنژیوژنیک عصارۀ پوست انار سیاه بر سلولهای اندوتلیال بند ناف انسان»، مجلۀ دانشکدۀ پزشکی اصفهان. س 30، ش 195.
11
داودیان دهکردی و دیگران (1389). «تأثیر عصارۀ هیدروالکلی میوۀ خشکشده گیاه انجیر (Ficus carica) بر روی یادگیری و حافظۀ فضایی موش سوری»، مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دورۀ 12، ش 4.
12
ربیعی، زهرا، محمدرضا بیگدلی، و فاطمه محققی (1392). «اثر روغن زیتون بکر بر حجم سکتۀ مغزی، سطح سرآمید، سربروزید و فسفاتیدیل کولین مغز در مدل سکتۀ مغزی موش صحرایی»، مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دورۀ 15، ش 1.
13
رشیدخانی، بهرام و دیگران (1387). «الگوهای غذایی غالب و ارتباط آن با خطر سرطان سلولهای سنگفرشی مری در استان کردستان»، علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، دورة 3، ش 11.
14
زحمتکش، محسن و مریم رشیدی (1387). «گزارش یک مورد درمان زخم پای دیابتی با تجویز موضعی عسل و روغن زیتون»، فصلنامة گیاهان دارویی، س 8، دورة 1.
15
زربان، اصغر، محمد ملکانه و میثم بقراطی (1386). «خواص آنتیاکسیدانی آب انار و توانایی آن در خنثیسازی رادیکالهای آزاد»، مجلة علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دورة 14، ش 3.
16
سلیمی، رضا و دیگران (1388). «انگور میوهای تماماً دارویی»، سومین کنگرة ملی قرآن و طب، یزد.
17
سیاهپوش، امیر، فرشته گل فخرآبادی، و فاطمه جورکش (1390). «تعیین و مقایسه ظرفیت آنتیاکسیدانی عصارههای آبی و متانولی میوه خرما Phoenix dactylifera L واریته دیری آبادان»، پژوهش در پزشکی، دورة 35، ش 2.
18
سیاهمرد، زهرا و دیگران (1390). «ارزیابی اثر آب انگور قرمز روی بیماری آلزایمر در رت». مجلة دانشکدة پزشکی اصفهان. دورة 29، ش 167.
19
شمس، آرش، صدیقه مهرابیان، و نورامیر مظفری (1391). «مقایسة اثر دو عامل تاریکی و نور بر خاصیت آنتیاکسیدانی و ضدسرطانی روغن زیتون خالص و تصفیهشده»، مجلة دانشگاه علوم پزشکی اراک، س 15، ش 1.
20
صفاری، حامد و دیگران (1391). «مقایسۀ اثر ضدمیکروبی عصارۀ دانه و پوست انار و آنتیبیوتیکهای رایج بر روی هلیکوباکتر پیلوری جداشده از نمونههای بیوپسی بیماران مراجعهکننده به بیمارستان شهید بهشتی کاشان»، مجلۀ علمی ـ پژوهشی فیض، دورۀ 16، ش 5.
21
ظفری زنگه، فریده، لیلا معزی، و اشرف امیر زرگر (1388). «تأثیر رژیم غذایی حاوی میوههای خرما، انجیر و زیتون بر وزن، آستانۀ درد و حافظۀ موش سفید آزمایشگاهی»، فصلنامۀ تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، دورۀ 25، ش 2.
22
عیدی، اکرم و دیگران (1390). «اثر ضد درد روغن زیتون در موشهای کوچک آزمایشگاهی». مجلة دانشگاه علوم پزشکی اراک، س 14، ش 4.
23
فقیهی، ابوالفضل و دیگران (1386). «بررسی بهبود علائم حرکتی موش مدل پارکینسون پس از درمان با ترانس رزوراترول»، مجلة علوم تشریح ایران، دورة 5، ش 19 و 20.
24
فکور، حسن و مهدی مهدی خانلو (1391). «توصیههای تغذیهای قرآن و تأثیر آن بر سلامت»، فصلنامۀ تاریخ پزشکی، س 4، ش 12.
25
قدیمی، رضا و دیگران (1391). «نقش تغذیه در ارتقای بعد معنوی انسان از منظر قرآن». مجلة دانشگاه علوم پزشکی بابل، دورة 15، ویژهنامه.
26
قرهزاده، زهرا (1388). «میوههای اثربخش قرآنی، برگزیدهای از غذای طیب از منظر قرآن و طب»، سومین کنگرة ملی قرآن و طب، یزد.
27
کلینی، ابو جعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق (1397 ق). الکافی، بیروت: دار الصعب و دارالتعارف.
28
متقی، علی بن حسامالدین (1397 ق). کنز العمّال فی سنن الاقوال و الافعال. ج 12، بیروت: مؤسسة التراث الاسلامی.
29
مجاهد، شهناز و دیگران (1391). «بررسی تأثیر رطب بر خونریزی بعد از زایمان طبیعی»، مجلة دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دورة 20، ش 2.
30
مجلسی، محمدباقر (1403 ق). بحار الأنوار الجامعه لدُرر اخبار الائمه الاطهار، بیروت: مؤسسة الوفاء.
31
محققی، فاطمه و دیگران (1388). «بررسی اثر روغن زیتون بکر خوراکی بر میزان چربیهای خون در موش صحرایی»، فیزیولوژی و فارماکولوژی، دورة 4، ش 13.
32
محمودی، مهدی، محمدرضا حاجیزاده، و محمد شمسالدین دیانی (1386). «گیاهخواری در آموزههای پیامبر اعظم (ص)». مجلة دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دورة 6، ش 4.
33
مرادی، فاطمه، علی ایمانی، و نصیر امانت (1388). «اثر خرما در تسکین درد از نظر قرآن و مقایسۀ آن با مطالعات علمی»، سومین کنگرۀ ملی قرآن و طب، یزد.
34
مظفرپور، سیدعلی و دیگران (1390). «معرفی مفردات دارویی مؤثر در درمان «یبوست» در طب سنتی ایرانی». تاریخ پزشکی، دورة 3، ش 9.
35
معطر، فریبرز و شهلا خیراندیش (1390). «ارزش و اهمّیت استفاده از مراجع دینی در درمان بیماریها»، مجلّة طب سنتی اسلام و ایران، س 2، ش 1.
36
ملکی، علی و فریده کریم مهربان خواهی (1388). «جستاری در نقش آموزههای دینی اسلام در پیشگیری و درمان کمخونیها»، سومین کنگرة ملی قرآن و طب، یزد.
37
منتظری، محمدباقر، مجاهد، شهناز (1388). «انار قلب را جان میدهد»، سومین کنگرة ملی قرآن و طب، یزد.
38
میرشمس، روحالله (1388). «ارتباط بین مصرف روغن زیتون و بیماریهای پوستی»، سومین کنگرة ملی قرآن و طب، یزد.
39
هادیپور جهرمی و دیگران (1386). «بررسی اثر عصارۀ انار در حفاظت از غضروف مفصل زانو در مدل تجربی استئوآرتریت»، مجلۀ علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دورۀ 17، ش 4.
40
یاوری، محمدرضا و دیگران (1386). «آگاهی، نگرش و عملکرد افراد 25 ساله و بالاتر شهر یزد در ارتباط با خوراکیهای ذکرشده در قرآن و احادیث»، طلوع بهداشت. س 6، ش 1.
41
Ahmed, S. et al. (2005). ‘Punica Granatum L. Extracts Inhibits IL-1Beta-Induced Expression of Matrix Metalloproteinases by Inhibiting the Activation of MAP Kinases and NF-Kappab in Human Chondrocytes in Vitro’, J Nutr, Vol. 135, No. 9.
42
Al-Kuran et al. (2011). ‘Effect of Late Pregnancy Consumption of Date Fruit on Labor and Delivery’, J Obstet Gynae col, Vol. 31, No. 1.
43
Al-Qarawi et al. (2004). ‘Protective Effect of Extracts from Dates (Phoenix Dactylifera L.) On Carbon Tetrachloride–Induced Hepatotoxicity in Rats’, Journal of Applied Research in Veterinary Medicine, Vol. 2, No. 3.
44
Alton, H. et al. (2004). ‘Is Religious Orientation Associated with Fat and Fruit/Vegetable Intake?’ J Am Dietetic Assoc, Vol. 104, No. 8.
45
Amin, AR. Kucuk, O. Khuri, FR. Shin, DM (2009). ‘Perspectives for Cancer Prevention with Natural Compounds’, J Clin Oncol, Vol. 27, No. 16.
46
Anastassiou, CA. et al. (2006). ‘Subsecond Voltammetric Separation between Dopamine and Serotonin in the Presence of Ascorbate’, Anal Chem, Vol. 78, No. 19.
47
Aziza, ES. Nahad, E. Nabila, AB. Wael, Sh (2011). ‘Comparative Study of Ozonated Olive Oil Ointment versus Conventional Dressing Methods on the Healing of Grade I Diabetic Foot Ulcers’, Researcher, Vol. 3, No. 8.
48
Baliga, MS. et al. (2011). ‘A Review of the Chemistry and Pharmacology of the Date Fruits (Phoenix dactyllifera L)’, Food Research International, Vol. 44, No. 7.
49
Balu, M. Sangeetha, P. Haripriya, D. Panneerselvam, C (2005). ‘Rejuvenation of Antioxidant System in Central Nervous System of Aged Rats by Grape Seed Extract’, Neurosci let, Vol. 383, No. 3.
50
Calderón-Guzmán, D. et al. (2004). ‘Pyridoxine, Regardless of Serotonin Levels, Increases Production of 5-Hydroxytryptophan in Rat Brain’, Archives of Medical Research, Vol. 35, No. 4.
51
Castilla, P. et al. (2006). ‘Concentrated Red Grape Juice Exerts Antioxidant, Hypolipidemic, and Antiinflammatory Effects in both Hemodialysis Patients and Healthy Subjects’, Am J Clin Nutr, Vol. 84, No. 1.
52
Chen, B. Longtine, MS. Nelson, DM (2013). ‘Punicalagin, a Polyphenol in Pomegranate Juice, Downregulates p53 and Attenuates Hypoxia-Induced Apoptosis in Cultured Human Placental Syncytiotrophoblasts’, Am J Physiol Endocrinol Metab, Vol. 305, No. 10.
53
Chui, MH. Greenwood, CE (2008). ‘Antioxidant Vitamins Reduce Acute Meal-Induced Memory Deficits in Adults with Type 2 Diabetes’, Nutr Res, Vol. 28, No. 7.
54
Chun, KS. Kundu, J. Kundu, JK. Surh, YJ (2014). ‘Targeting Nrf2-Keap1 Signaling for Chemoprevention of Skin Carcinogenesis with Bioactive Phytochemicals’, Toxicol Lett, Vol. 8, No. 14.
55
De la Lastra Romero, CA. (2011). ‘An Up-Date of Olive Oil Bioactive Constituents in Health: Molecular Mechanisms and Clinical Implications’, Curr Pharm Des, Vol. 17, No. 8.
56
Dohadwala, MM. Vita, JA. (2009). ‘Grapes and Cardiovascular Disease’, J Nutr, Vol. 139, No. 9.
57
Foppa, M. et al. (2002). ‘Red Wine with the Noon Meal Lowers Post-Meal Blood Pressure: a Randomized Trial in Centrally Obese, Hypertensive Patients’, J stud Alcohol, Vol. 63, No. 2.
58
Gudelsky, GA. (1996). ‘Effect of Ascorbate and Cysteine on the 3, 4-Methylenedioxymethamphetamine- Induced Depletion of Brain Serotonin’, J Neural Transm, Vol. 103, No. 12.
59
Jurenka, J. (2008). ‘Therapeutic Applications of Pomegranate (Punica Granatum L.): A Review’, Alternative Medicine Review, Vol. 13, No. 2.
60
Kahrizi, D. et al. (2012). ‘Medicinal Plant in Holy Quran’, American Journal of Scientific Research, No. 42.
61
Khadem, N. Sharaphy, A. Latifnejad, R. Hammod, N. Ibrahim Zadeh, S. (Accessed: April 18, 2013). ‘Comparing the Efficacy of and Oxytocin in the Management of Postpartum Hemorrhage’. Shiraz E- Med J. Vol. 8, No. 2. 2007,
62
Available from: http://semj.sums.ac.ir/vol8/apr2007/dates.htm. 58.
63
Mahan, LK., Escott-Stump, S. Raymond, JL. Krause, MV. (2012). ‘Krause Food and the Nutrition Care Process’, 13th edition, Elsevier Health Sciences.
64
Marwat, SK. Khan, MA. Khan, MA. Ahmad, M. Zafar, M. Ur-Rehman, F. and et al (2009). ‘Fruit Plant Species Mentioned in the Holy Qura’n and Ahadith and Their Ethnomedicinal Importance’, American-Eurasian J Agric & Environ Sci, Vol. 5, No. 2.
65
Prakash, R. Gandotra, S. Singh, LK. Das, B. Lakra, A. (2008). ‘Rapid Resolution of Delusional Parasitosis in Pellagra with Niacin Augmentation Therapy’, Gen Hosp Psychiatry, Vol. 30, No. 6.
66
Qusti, SY. Abo-khatwa, AN. Bin Lahwa, MA. (2010). ‘Screening of Antioxidant Activity and Phenolic Content of Selected Food Items Cited in the Holy Quran’, EJBS, Vol. 2, No. 1.
67
Razavi, SM. et al. (2013). ‘Red Grape Seed Extract Improves Lipid Profiles and Decreases Oxidized Low-Density Lipoprotein in Patients with Mild Hyperlipidemia’, J Med Food, Vol. 16, No.3.
68
Sarkaki A., Farbood Y, Badavi M. (2007). ‘The Effect of Grape Seed Extract (GSE) on Spatial Memory in Aged Male Rats’, Pak J Med Sci, Vol. 23, No.4.
69
Shafaghat, A. (2010). ‘Phytochemical Investigation of Quranic Fruits and Plants’, J of Med Plants, Vol. 9, No.35.
70
Shah, M. Shah, S. Patel, M. (2011). ‘Review On: The Aspects of Punica Granatum’, Journal of Pharmaceutical Science and Bio Scientific Research (JPSBR), Vol.1, No. 3.
71
Shahid, W. Marshall, J. (2003). ‘The Fruit of Data Plam: It’s Possible Use as the Best for the Future?’, Journal of Agricultural and Food Chemistry, Vol. 54, No.4.
72
Shukitt-Hale, B. Carey, A. Simon, L. Mark, DA. Joseph, JA. (2006). ‘Effects of Concord Grape Juice on Cognitive and Motor Deficits in Aging’, Nutrition, Vol. 22, No. 3.
73
Shukla, M. Gupta, K. Rasheed, Z. Khan, KA. Haqqi, TM. (2008). ‘Bioavailable Constituents/ Metabolites of Pomegranate (Punica Granatum L) Preferentially Inhibit COX2 Activity Ex Vivo and IL-1beta Induced PGE2 Production in Human Chondrocytes in Vitro’, Journal of Inflammation, Vol. 5, No. 9.
74
Solomon, A. et al. (2010). ‘Protection of Fibroblasts (NIH-3T3) against Oxidative Damage by Cyanidin-3-Rhamnoglucoside Isolated from Fig Fruits (Ficuscarica L.) ’, J. Agric Food Chem, Vol. 58, No.11..
75
Takahara, A. et al. (2005). ‘The Endothelium Dependent Vasodilator Action of a New Beverage Made of Red Wine Vinegar and Grape Juice’, Biol Pharm, Vol. 28, No. 4.
76
Türk, G. et al. (2008). ‘Effects of Pomegranate Juice Consumption on Sperm Quality, Spermatogenic Cell Density, Antioxidant Activity and Testosterone Level in Male Rats’, Clin Nutr, Vol. 27, No. 2.
77