%0 Journal Article %T معرفت شناسی از منظر عین القضات همدانی در نسبت میان حکمت ، شریعت و عرفان %J پژوهش‌های علم و دین %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 38306462 %A امیری, سمیه %A احمدی سعدی, عباس %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 11 %N 2 %P 19-41 %! معرفت شناسی از منظر عین القضات همدانی در نسبت میان حکمت ، شریعت و عرفان %K حکمت %K شریعت %K عین القضات همدانی %K معرفت شناسی %K عقل %K طور وراء عقل %R 10.30465/srs.2020.5666 %X بررسی رابطه میان حکمت و شریعت همواره دغدغه فیلسوفان بوده است و در عصر ما پرداختن به آن از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا جهان امروز سخت محتاج معنویت و پایبندی به شریعت است آن هم شریعتی که برپایه عقل و استدلال بنا شده باشد. از سویی اگر حقیقت غایت شریعت است، راه های رسیدن به معرفتی که انسان را به حقیقت برساند کدام است؟ این نیز دارای ابهامات فراوان است و پیرامون آن نظرات مختلفی بیان شده است.ما در این مقاله با روش تحلیلی و توصیفی، در پی تبیین این مطلب هستیم که حکمت فراتر از فلسفه است و حکمت، فلسفة متجلّی در جان و روح و فعل و عمل آدمی است و حاصل نوعی مکاشفه و شهود و فراتر از مباحث نظری و بحثی صرف است. در میان اندیشمندان مسلمان، نظرات عین القضات همدانی حکیم و عارف قرن پنجم هجری را برگزیده ایم که به عقیده عده ای، جمع بین حکمت عملی و نظری است. او از میان راههای حس، تجربه و عقل راه دیگری را به عنوان «طور وراء عقل» مطرح می کند و شناخت حقیقی و ریشه ای را تنها از طریق دستیابی به بالاترین شناخت یعنی طور وراء عقل می داند.شریعت ملاک صحت و سقم هر معرفتی است و در تبیین مبانی معرفت شناسی باید از کشف بهره برد و از حکمت به عنوان ابزار معرفتی در فهم آیات الهی و جهت درک مبانی هستی شناسی استفاده کرد. %U https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_5666_64971638de3279f7e9fb2f1b5a8bea7d.pdf