@article { author = {Berenjkar, Reza and Khalegian, Um al-Banin}, title = {Reason and rationalism in the Kufa theologian school}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {5}, number = {10}, pages = {1-25}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {There has been disagreement among different schools of thought over the concept of reason and its applications. Therefore, the study at hand presents the viewpoint of the Kufa school of thought about the concept of reason, and reports on the rationalism that was adopted by the outstanding figures of this school. This study is comprised of two sections discussing the concept of reason and the Kufa School’s rationalist approaches, respectively. In the first section, issues such as reason’s status, authoritativeness, consequences, impediments, and domain have been discussed. In the second part, the rationalism indices – the manifestations of reason in Imams and their companions in the Kufa school of thought – are presented in three subsections which regard the Imams, the Imams and their companions, and the Imam’s companions. Issues such as religious discussions, inquiries and examinations regarding the religious issues, obtaining the derivative principles from the fundamental principles, examination of anomalous transferred words, and composing refutations are among these indices. This study, which has adopted the library research method and has been conducted mainly identification and extrapolation of the narrations, presents the importance and the great reliance of the Kufa school of thought on reason, and meanwhile, its consideration of the redlines. Moreover, it recounts the breadth of the reason’s performance and the rationalism indices in relation to the Revelation and in the light of the companions’ adherence to the Imams in the Kufa school of thought.}, keywords = {Keywords: Reason,revelation,Kufa school of thought,Imams’ companions,authoritativeness,theology}, title_fa = {عقل و عقل‌گرایی در مدرسة کلامی کوفه}, abstract_fa = {چکیده از آن‌جا که در مکاتب و مدارس گوناگون، عقل و به‌کارگیری آن مورد اختلاف است، در این جستار، به معرفی دیدگاه مدرسة کوفه دربارة عقل و عقل‌گرایی بزرگان این مکتب پرداخته‌ایم. این تحقیق در دو بخش معرفی عقل و رویکردهای عقل‌گرایانة مکتب کوفه سامان یافته است. در بخش اول، مواردی هم‌چون جای‌گاه، حجیت، آثار، موانع، و قلمرو عقل بررسی شده است. در بخش دوم، شاخص‌های عقل‌گرایی که تجلی عقل در میان ائمه و اصحابشان در مدرسة کوفه است، در سه قسمت ائمه، ائمه و اصحاب آنان، اصحاب ائمه تبیین گردیده است. مواردی هم‌چون مناظره، پرسش و بررسی مطالب دینی، اخذ فروع از اصول، بررسی منقولات خلاف عقل و ردیه‌نویسی از جملة این شاخص‌هاست. این جستار به شیوة کتاب‌خانه‌ای و عمدتاً با احصا و استقرای روایات صورت گرفته است. گویای اهمیت عقل و اهتمام خاص به آن در عین خط قرمز داشتن و نیز گستردگی عملکرد عقل و شاخص‌های عقل‌گرایی در تعامل با وحی و در پرتو امامت‌پذیری اصحاب در مکتب کوفه است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: عقل,وحی,مکتب کوفه,اصحاب ائمه,حجیت,کلام}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1420.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1420_bb8660cdd10be858b2c75b87ce69f947.pdf} } @article { author = {tavassoli, Majid and saeidi, Zohreh}, title = {Israeli christianity: The emergence and spread of Mormonism}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {5}, number = {10}, pages = {25-47}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {Mormonism is one of  the cults of Christianity that was established in America in the nineteenth century. It is important to recognize sect of Mormonism, because it has significant growth in America and  Europe and also some sociologists expect it to bo globalized.  This article describs Mormonism and explains the historic context of rise, birth and death of the founder, message of the founder, ups and downs, causes of extend, the Scriptures and doctrines. This paper tries to find the similarities and differences of Mormonism  in respect to mainstream Christianity. We want to explain its maximum compatibility with American culture and adjustment of some of its doctrins, expressing how this cult seeks the new Jerusalem in holy land of America trise to base current Americans originality on an Israeli-Hebraic descent and it’s effort to prepare world for return of Christ.}, keywords = {Keywords:Sect,Mormon,Later-day Saints,Americans of Israel origin,Christian Revival}, title_fa = {مسیحیت اسرائیلی: بررسی ظهور و گسترش مورمونیسم}, abstract_fa = {چکیده مورمونیسم فرقه‌ای مسیحی است که در قرن نوزدهم در امریکا پا به عرصة ظهور گذاشت. رشد چشم‌گیر آن در امریکا و اروپا و انتظار جهانی شدن آن از منظر برخی جامعه‌شناسان شناخت آن را ضروری می‌سازد. لذا این مقاله به معرفی و توصیف ویژگی‌های آن فرقه همت می‌گمارد و به شیوه‌ای تاریخی به بیان زمینة ظهور، تولد و مرگ بنیان‌گذار، پیام مؤسس، فراز و نشیب، علل گسترش، کتب مقدس و آموزه‌های آن می‌پردازد. مقالة حاضر وجوه تشابه و تمایز مورمونیسم با جریان اصلی مسیحیت را بررسی خواهد کرد و سازگاری آن را با فرهنگ امریکایی تا حد کنار گذاشته شدن برخی آموزه‌ها به تصویر می‌کشد. هم‌چنین، نشان می‌دهد این فرقه چگونه با برجسته‌کردن امریکایی‌های اسرائیلی‌تبار به دنبال ایجاد اورشلیم جدید در سرزمین مقدس امریکا، با هدف آماده‌سازی جهان برای بازگشت مسیح بوده است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: فرقه,مورمون,قدیسین آخرالزمان,امریکایی‌های اسرائیلی‌تبار,و احیای مسیحیت}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1421.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1421_11572548ad7fbf57b24c859872ab5a4b.pdf} } @article { author = {Hesamifar, Abdurrazzaq}, title = {Science and Religion Conflict in 19th Century}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {5}, number = {10}, pages = {49-64}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {Having long history in human life, science and religion in their long history have influenced it and approximately there was no contradiction. The progress of sciences which started since 17th led scientists to some discoveries deferent from and sometimes in opposition to the formal doctrines of religion in so far as the clerics and scientists started criticizing the views of each other. In 17th century because of new meanings science and religion the conflict between them changed. Before that time science had no nature independent from philosophy, ethics and theology and the religion which was based on faith before Enlightenment, in that age turned to the reason and the truth and falseness of its propositions started to be assessed. Because of getting two new different and separated natures, the conflict between science and religion became one of the important debates of 19th century, the subject that will be discussed in this article}, keywords = {Keywords: science,Religion,Reason,Anthropomorphism,Christianity,natural theology}, title_fa = {نزاع علم و دین در قرن نوزدهم}, abstract_fa = {چکیده علم و دین که هر دو سابقه‌ای طولانی در حیات بشر دارند، در تاریخ بلند خود، در کنار یک‌دیگر بر زندگی او تأثیرگذار بوده‌اند و تقریباً هیچ ناسازگاری‌ای بینشان وجود نداشته. پیش‌رفت وسیع علوم که از قرن هفدهم آغاز شد، به‌تدریج دانش‌مندان را به اکتشافاتی رساند که متفاوت و گاه متعارض با آموزه‌های رسمی دین بود. این امر موجب پیدایش نزاع میان علم و دین شد، تاآن‌جا که عالمان دین و دانش‌مندان به تخطئة آرای یک‌دیگر پرداختند. این نزاع در قرن هفدهم وضعیت متفاوتی یافت، چرا که در این قرن هم دین و هم علم معنای جدیدی یافته بود. علم، تا پیش از این قرن، هویتی مستقل از فلسفه، اخلاق و الهیات نداشت و دین نیز که تا پیش از عصر روشن‌گری بر ایمان استوار بود در این عصر به ‌سمت عقل سوق یافت و صدق و کذب گزاره‌های آن مطمح نظر قرار گرفت. با شکل‌گیری هویت مستقل علم و دین، نزاع میان آن دو یکی از مباحث مهم قرن نوزدهم شد؛ موضوعی که در این مقاله بررسی خواهد شد.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: علم,دین,عقل,انسان‌انگاری,مسیحیت,الهیات طبیعی}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1422.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1422_1737a413afdb70d8eb64ce6c975670d1.pdf} } @article { author = {hakak, Seyyed Mohammad}, title = {Seddiqin Arqument in mulla sadra's words and Allameh Tabatabaee's words}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {5}, number = {10}, pages = {65-83}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {Among the arguments presented to prove God is Seddiqin argument. The advantage of this argument to other arguments is that it does not use any creatures of God to prove the existence of God. Tow versions of this argument are Mulla Sadra's and Allameh Tabatabaee's. This paper depicts that these arguments - contrary to their apparent difference and common understanding - are not essentially different, and both - after admitting the principiality of existence - are nothing but reflection in the truth of absolute pure existence, the existence of which is an eternal necessity and thus necessary being. Furthermore the paper shows that Allameh Tabatabaee's argument is based on the principiality of existence and not on the principiality of reality. Also neither of the arguments is, in fact, an argument (becase they have no midle term). The Seddiqin argument is just a statement of the evidence of the existence of God.}, keywords = {Key words: Seddiqin argument,Mulla Sadra,Allameh Tabatabaee,the truth of pare existence,necessary being,evidency}, title_fa = {برهان صدیقین به تقریر ملاصدرا و علامه طباطبایی}, abstract_fa = {چکیده از جمله برهان‌های اقامه‌شده بر وجود خدا برهان صدیقین است. امتیاز این برهان بر سایر برهان‌ها آن است که در آن از هیچ‌ یک از مخلوقات خدا برای اثبات وجود خدا استفاده نشده است. تقریر ملاصدرا و تقریر علامه طباطبایی دو تقریر از این برهان است. در این مقاله نشان داده شده است که این دو تقریر، برخلاف تفاوت ظاهری و برخلاف تلقی مشهور، در اصل تفاوتی ندارند و هر دو، بعد از قبول اصالت وجود، چیزی جز تأمل در حقیقت وجود، که وجودش به ضرورت ازلی موجود و بنابراین واجب‌الوجود است، نیستند. در ضمن، در مقاله نشان داده شده است که تقریر علامه طباطبایی مبتنی بر اصالت وجود است، نه اصالت واقعیت. هم‌چنین، هیچ ‌کدام از دو تقریر، در واقع، برهان نیست (چون در آن‌ها حد وسطی وجود ندارد). برهان صدیقین صرفاً بیانی است از بداهت وجود خدا.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: بداهت,برهان صدیقین,حقیقت وجود,علامه طباطبایی,ملاصدرا,واجب‌الوجود}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1423.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1423_77a085d4d99690134be841136f04ce40.pdf} } @article { author = {Khashei, Vahid and Hrandi, Ata ollah}, title = {Explaining the Transcendental Governorship Dimensions Based on Imam Ali’s Governmental Life: Integration of Religious Jurisprudence & Context Analysis}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {5}, number = {10}, pages = {85-110}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {One of the most significant issues in today’s world is the immediate alterations of governments as well as governorship and directions processes. The traditional and historical roles of governments have changed and the governorship and directing processes nature have been transformed all over the world consequently. In Regards to governorship there are numbers of various theories being submitted by connoisseurs, but what has been taken into consideration more is a good governorship. Criticisms as well as inadequacies of a good governorship caused us searching for a more comprehensive alternative, and bringing up the concept of comprehensive governorship. What gaps are evident in public administration field is arguing about comprehensive governorship as a substitute for good governorship. The current research has proceeded to explain the comprehensive governorship dimensions and features from the governmental standpoint of Imam Ali, and has also compiled the transcendental governorship model based on Imam Ali’s Governmental Life. The current research has two sections including referring to the management scientists’ researches regarding to review and criticism of governorship concepts, theories and patterns as well as their reading out (revision) on the basis of the Islamic thoughts and introduction of alternative principles or complementary comprehensive governorship pattern based on verses and traditions. That is why the research method being used in this Research is a one which is harmonious with the particular circumstances of each case which observes the specialties and conditions of each section as well. This anxiety caused us using both Religious Jurisprudence & Hermeneutics Methods in the current research. This research is a fundamental one striving toward reaching a fixed reliable explanation in regards to features of comprehensive governorship from the point of view of Imam Ali’s Knowledge, through integration of Religious Jurisprudence & Hermeneutics Methods.}, keywords = {Key Words: Good Governorship,Comprehensive Governorship,Imam Ali,Hermeneutics Method,Religious Jurisprudence Method}, title_fa = {تبیین ابعاد حکم‌رانی متعالی مبتنی بر سیرة حکومتی امام علی (ع): تلفیق رویکرد اجتهادی و تحلیل محتوا}, abstract_fa = {چکیده یکی از مسائلِ مهم جهان امروز تغییرات سریع دولت و فرایندهای حکمرانی و مدیریت است. نقش سنّتی و تاریخی دولت‌ها تغییر یافته و، به تبع آن، ماهیت فرایندهای حکمرانی و مدیریت در سراسر جهان دگرگون شده است. آن‌چه بدان بیش‌تر توجه شدهْ حکمرانی خوب است. نارسایی‌های حکمرانی خوب سبب شد که مفهوم حکمرانی جامع مطرح شود. تحقیق حاضر به بیان ابعاد و مؤلفه‌های حکمرانی جامع از دیدگاه حکومتی امام علی (ع) می‌پردازد و مدل حکمرانی متعالی مبتنی بر سیرة حکومتی امیرمؤمنان، علی (ع)، را تدوین می‌نماید. این مقاله در دو بخش ارائه شده است: ۱. بررسی و نقد مفاهیم، نظریه‌ها، و الگوهای حکمرانی و نیز بازخوانی آن بر اساس اندیشه‌‌های اسلامی؛ ۲. معرفی اصول جایگزین یا مکمل الگوی حکمرانی جامعْ بر اساس آیات و روایات. این پژوهشْ بنیادی است و در آن با تلفیق روش اجتهادی و هرمنوتیک به تبیینی باثبات و درخور اعتبار دربارة مؤلفه‌های حکمرانی جامع از منظر آموزه‌های امام علی (ع) دست یافته‌ایم.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: امام علی (ع),حکمرانی خوب,حکمرانی جامع,روش اجتهادی,روش هرمنوتیک}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1424.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1424_fa7beecabd5d776246322762bb014508.pdf} } @article { author = {Khaleghkhah, Ali}, title = {Ghazali's view of the relationship between reason and religion and its implications for religious education Religious education based on the belief fideistic Ghazali}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {5}, number = {10}, pages = {111-130}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {In this paper, the view of Alghazali’s fideistic and the effects and implications in religious education has been studied. For this aim, first has been described the reason of preferring of faith-oriented position instead of other religious education approaches. Then based on Alghazali’s thoughts in the case of Eshaereh, Tasavvof and opposition with philosophy, has been emphasized that Alghazali believed of different human beings. So this differentiation has followed various justifications to accept belief. Based on those differentiations, some believe that no reason is needed to faith. In one hand, some apply for faith rationality and reasoning, on the other hand, based on Alghazali’s views, others choose for religiosity priority position of faith which is called the mysticism. Each one of these realms, if is on the base of Sharia, can construct the faith in human kinds. Although, those approaches, can have variety of reasoning in the case of religious education. In this paper, religious education has been studied based on three groups of masses, mystic nobles and also argument servitors. The findings show that each of mentioned groups pursues some aims, features and principals.}, keywords = {Keywords: religious education,Fideism,Alghazali}, title_fa = {رابطة عقل و دین از دیدگاه غزالی و اشارات آن در تربیت دینی تربیت دینی بر اساس باورهای ایمان‌گرایانة غزالی}, abstract_fa = {چکیده در این مقاله دیدگاه ایمان‌گرایانة غزالی و آثار و دلالت‌های این دیدگاه در تربیت دینی بررسی شده است. بدین منظور، نخست منطق ترجیح موضع ایمان‌گرایی بر سایر رویکردهای تربیت دینی تشریح شد. سپس، با تکیه بر پیشینة فکری غزالی در باب اشاعره، تصوف، و مخالفت او با فلسفه، تصریح شد که غزالی انسان‌ها را از یک‌دیگر متفاوت می‌داند و این تفاوتْ سبب می‌شود که هر فردی برای پذیرش باورْ توجیه‌های گوناگونی داشته باشد. بر اساس همین تفاوت‌ها، برخی بر آن‌اند که برای ایمان‌ آوردن هیچ گونه استدلالی ضروری نیست. برخی عقلانیت و استدلال را برای باورمندی به‌ کار می‌گیرند و بعضی نیز، از دیدگاه غزالی، ساحت برتر ایمان، یعنی عرفان، را برای دین‌داری برمی‌گزینند. هر یک از این ساحت‌ها اگر مبتنی بر شریعت باشد، می‌تواند در انسانْ ایمان ایجاد کند و هر یک از این دیدگاه‌ها، به تبع مبانی خود، می‌تواند اشارات مختلفی در تربیت دینی داشته باشد. در این مقاله، تربیت دینی بر اساس سه گروه بررسی و مشخص شد: عوام، خواص اهل برهان، خواص اهل عرفان. هر یک از گروه‌های مذکور ویژگی‌ها، اهداف و اصولی دارند.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: ایمان‌گرایی,تربیت دینی,غزالی}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1425.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1425_1916dd65bf4047ef40b44523d00b50fc.pdf} } @article { author = {Qorbani, Qodratullah}, title = {Islamization of Knowledge: Viewpoints of Ismail Raji Al Faruqi}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {5}, number = {10}, pages = {131-151}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {The scientific movement of Islamization of Knowledge, which has been started since two centuries ago, has some serious supporters in some Islamic and Arabic nations. Ismail Raji Al Faruqi and his adherents are those of Muslim thinkers that have paid more attention to this subject and theorized for its actualization and did some practical steps. They have theoretically emphasized on some actions such as: rereading of Islamic scientific heritage, recognition the causes of contemporary Muslims declining, establishing of Islamic methodology which inspired by the Quran, producing of Islamic English literature and reforming of contemporary educational system of Islamic nations, and practically have taken actions in establishing of some Islamic institutes and universities. They, totally, have succeeded to introduce the literature of Islamization of Knowledge in the Muslim World. Their sectarian and maybe Salafism tendencies, however, and unreal methodological expectations of the Quran for taking their theories, have caused to some failures. In this paper, by reviewing of viewpoints of Al Faruqi and his adherents in Islamization of knowledge, it is tries to analysis the positive and negative aspects of their theoretical and practical achievements, in order to use their experiences in Islamization of Knowledge in the contemporary age.}, keywords = {Keywords: Oneness of God,the Quran,Islamic Methodology,Worldview,Islamization of Science and Knowledge}, title_fa = {اسلامی‌سازی معرفت: بررسی دیدگاه‌های اسماعیل راجی الفاروقی}, abstract_fa = {چکیده جریان اسلامی‌سازی معرفت که از حدود دو قرن پیش آغاز شده طرف‌دارانی جدی در برخی ملل اسلامی و عربی دارد، از جمله اسماعیل راجی الفاروقی و هم‌فکران او توجه خاصی به این امر کرده‌اند. آن‌ها در مقام نظریه‌پردازی بر بازخوانی میراث علمی گذشته، شناسایی علل عقب‌ماندگی مسلمانان معاصر، تأسیس روش‌شناسی اسلامی ملهم از قرآن، ایجاد ادبیات انگلیسی ـ اسلامی و اصلاح نظام آموزشی کنونی جوامع اسلامی تأکید کرده‌اند، و در عمل، برخی مؤسسات و دانشگاه‌های اسلامی، انجمن‌های علمی و اسلامی و موارد شبیه آن‌ها را تأسیس کرده‌اند و برای شناسایی استعدادهای کشورهای اسلامی کنفرانس‌هایی برگزار کرده‌اند و در مجموع توانسته‌اند ادبیات اسلامی‌سازی معرفت را به متفکران جهان اسلام معرفی کنند؛ اما نگرش‌های قشری و گاه سلفی‌گری و انتظارات روش‌شناختی نابه‌جای آنان از قرآن برای تمهید نظریه‌های علمی‌شان مانع از موفقیت این اندیشه شده است. در این مقاله، ضمن بررسی دیدگاه‌ها و اقدامات فاروقی و هم‌فکران او دربارۀ اسلامی‌سازی معرفت، ابعاد مثبت و منفی آن بررسی و نقد شده است، تا ابعاد امکان استفاده از تجربیات آنان در اسلامی‌سازی علم در عصر حاضر آشکار شود.}, keywords_fa = {کلید‌واژه‌ها: اسلامی‌سازی علم و معرفت,توحید,جهان‌بینی,روش‌شناسی اسلامی,قرآن}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1426.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_1426_1ca83c1286d3cc8068d034a2757c429a.pdf} }