@article { author = {Baghershahi, Ali Naqi}, title = {The Law of Karma and Rebirth in Hinduism with Emphasis Put on Aurobindo}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {2}, number = {3}, pages = {1-15}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {The law of Karma and rebirth are among important issues which concern the afterlife, determinism and free will, predestination, and man's fate. Thus, they are discussed in Indian religions and philosophical schools and almost all of them accept the two. They are foundations of their philosophical ideas. Karma means action and reaction. In other words, whatever the action may be (whether good or evil), it has a reaction. All of them are of the opinion that the order of universe is reflected in human beings' moral system. There is, however, some dispute among researchers concerning the origin of the notion "karma". Some of them are of the opinion that karma has a Vedic origin. Some others think that belief in karma has its roots in the beliefs of pre-Vedic native tribes. Karma and the rebirth are spoken of in Upanishads as well; and separation of the soul from body has been explicitly mentioned there. Karma and rebirth have been explicitly mentioned in Gita as well. In addition, belief in karma may be found in Buddhism and Jainism. In Buddhism, the term "samskara" has been employed which means force, will, making and combining. In Jainism, wandering of the soul in the hierarchy of being has been noted. They believe that we have to free the soul from the prison of body by observing moral principles and piety. From among the contemporary Indian thinkers, Aurobindo has seriously studied the concept of karma. This point has been one of his primary concerns and he has discussed the point within the framework of his own evolutionary doctrine.}, keywords = {Keywords: karma,rebirth,Hinduism,Aurobindo,evolutionary doctrine,Soul,body}, title_fa = {«قانون کارما» و فرضیۀ «بازپیدایی» در آیین هندو (با تأکید بر دیدگاه اوروبیندو)}, abstract_fa = {«قانون کارما» (karma) و فرضیۀ «بازپیدایی» (rebirth) از موضوعات مهمی است که با مسئلۀ حیات پس از مرگ، جبر و اختیار، و تقدیر و سرنوشت انسان ارتباط دارد. از‌این‌رو، در ادیان و مکاتب فلسفی هند مطرح و تقریباً مورد قبول کلیۀ آن‌ها بوده است و شالودۀ عقاید فلسفی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. کارما به‌معنای عمل و عکس‌العمل است؛ یعنی هر عملی چه خوب و چه بد دارای عکس‌العملی است. همۀ آن‌ها همچنین، اعتقاد دارند که نظام عالم در نظام اخلاقی انسان‌ها منعکس می‌شود. درخصوص منشأ مفهوم کارما در میان محققان اختلاف ‌نظر وجود دارد. برخی معتقدند کارما ریشۀ ودایی (vedic) دارد، برخی نیز ریشۀ اعتقاد به کارما را در اعتقادات قبایل بومی ماقبل ودایی می‌دانند. در اوپانیشادها (Upanishads) نیز کارما و فرضیۀ بازپیدایی مطرح بوده و صریحاً به جدایی روح از بدن اشاره شده است. در گیتا (Gita) نیز صریحاً، به قانون کارما و بازپیدایی اشاره شده است. در آیین‌های بودایی و جین نیز اعتقاد به کارما وجود دارد. در آیین بودا، از واژه‌ای به ‌نام سامسکارا (smskara) استفاده شده است که به‌معنای نیرو، اراده، ساختن، و به‌هم‌آمیختن است. در آیین جین نیز به سرگردانی روح در سلسله‌مراتب هستی اشاره شده است و اعتقاد آن‌ها این است که باید ازطریق اصول اخلاقی و رهبانی روح را از زندان تن آزاد کرد. در میان متفکران معاصر هندی، اوروبیندو (Aurobindo) مسئلۀ کارما را، به‌طور جدی، بررسی کرده است. اساساً، این موضوع یکی از دغدغه‌های اولیۀ او بوده و در چهارچوب نظریۀ تکاملی خود به آن پرداخته است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: کارما,بازپیدایی,آیین هندو,اوروبیندو,نظریۀ تکاملی,روح,بدن}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_425.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_425_33cf69c73a13c726f622a738afaea684.pdf} } @article { author = {Rahmani Firouzjah, Ali and Sohrabi, Saadieh}, title = {The Relationship of Religious and Life Style from the View of Ibne Khaldon}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {2}, number = {3}, pages = {17-32}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {According to the approach engaged to the concept of life style, there are usually differents description about it. life styles are a set of attitudes, patterns, behavior style, taste, the kind of use and means of life. Most of the time, that is collective action and several people are found the similarities on one kind of life style. these similarities raise as symbolic in society and make an identy for individual and social groups. now a days, life style is an effective factor on all of life aspects. in this article, by text analysis method, we study the effect of life style on individual and society value system with religion in the view of Ibn khaldon on the introduction book. Ibn khalon believe that geographical environment and livelihhod style are made two different kind of life styles in the society as Bedouin and urbanized. he believed that the kind of Bedouin needs and life style has been developed urbanism and special life style. this life style are established connection to many of collective existence area and are changed the religious on three dimension of belief, ethical and ritual.}, keywords = {Keywords: Geographical environment,livelihood style,Life style,kind of Bedouin,kind of urbanized,Religious}, title_fa = {رابطۀ سبک زندگی و دین‌داری از دیدگاه ابن ‌خلدون}, abstract_fa = {مفهوم سبک زندگی، به نسبت رویکردهایی که بدان پرداخته می‌شود، تعاریف متفاوتی دارد. سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها،‌ الگوها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، سلیقه‌ها، نوع مصرف، و وسایل زندگی است که غالباً اقدامی جمعی است و شماری از افراد در یک نوع سبک زندگی، اشتراک‌هایی پیدا می‌کنند و این اشتراک‌ها به‌صورت نمادین در جامعه مطرح و موجب هویت‌بخشی به شخص و گروه‌های اجتماعی می‌شود. امروزه سبک زندگی عاملی تأثیرگذار در تمامی جنبه‌های زندگی دانسته می‌شود که در این مقاله با روش تحلیل ‌متن به بررسی تأثیر سبک زندگی بر نظام ارزشی افراد و جامعه با محوریت دین از دیدگاه ابن خلدون در مقدمه‌اش پرداختیم. به نظر ابن خلدون، محیط جغرافیایی و شیوۀ معاش موجب شکل‌گیری دو سنخ بادیه‌نشین و شهر‌نشین با سبک‌های زندگی متفاوت در جامعه می‌شود. در نوع سبک زندگی و نیازهای سنخ بادیه‌نشین شرایطی به‌وجود می‌آید که شهرنشینی گسترش پیدا می‌کند و سبک زندگی خاص خودش را به‌وجود می‌آورد. این سبک زندگی با بسیاری از عرصه‌های حیات جمعی در ارتباط قرار گرفته است و موجب تغییر در دین‌داری با سه بعد اعتقادی، اخلاقی، و مناسکی می‌شود.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: محیط جغرافیایی,شیوۀ معاش,سبک زندگی,سنخ بادیه‌نشین,سنخ شهر‌نشین,دین‌داری}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_427.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_427_8307b32243b4c2ba31c54a0d4bc558bc.pdf} } @article { author = {Ghanbarlu, Abdollah}, title = {A Perspective to Interaction between Science and Religion in Modern Humanities}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {2}, number = {3}, pages = {33-55}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {The present article concerns impact of modernity on the status of science and religion in human social life. Within the framework of the change of paradigm which occurred when modern thought and life emerged, man's reason became the most authentic source of man's knowledge; and, security and welfare became the most important ideals of knowledge. In the epistemology of modernity, experience and logical explanation of the relation between variables play the main role in attaining an authentic knowledge. In addition, modernity scientism serves, essentially, to fulfill utilitarianist needs in the material sense of the term. Secularism is one of the fundamental characteristics of the semantic system of modernity according to which religion and religious teachings are recognized only when they are in harmony with requirements of modernity. Also, religious propositions are considered as scientific ones when they are confirmed by modern scientific methodologies. Epistemological requirements of modernity have striking impacts on the social sciences and Humanities as well. Modern Humanities, therefore, have been shaped in a secular approach.}, keywords = {Keywords: modernity,Enlightenment,science,experience,Morality,modern Humanities,utilitarianism,Secularism}, title_fa = {چشم‌اندازی بر تعامل علم و دین در علوم انسانی مدرن}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی تأثیر مدرنیته بر جایگاه علم و دین در زندگی اجتماعی بشر می‌پردازد. در چهارچوب تحول پارادایمی که با ظهور تفکر و زندگی مدرن اتفاق افتاد، عقل انسان به معتبرترین منبع شناخت و امنیت و رفاه انسان به مهم‌ترین آرمان شناخت تبدیل شد. در معرفت‌شناسی مدرنیته، تجربه و تبیین منطقی ارتباط میان متغیرها در رسیدن به یک شناخت معتبر نقش اساسی دارند. به‌علاوه، علم‌گرایی مدرنیته، اساساً، در خدمت نیازهای فایده‌گرایانه به مفهوم مادی بشر است. سکولاریسم یکی از ویژگی‌های بنیادین سیستم معنایی مدرنیته است که بر‌اساس آن دین و آموزه‌های دینی تنها درصورتی به رسمیت شناخته می‌شوند که با الزامات مدرنیته هماهنگ باشند. همچنین، گزاره‌های دینی درصورتی علمی به‌حساب می‌آیند که با روش‌های علمی مدرن تأیید شوند. الزامات معرفت‌شناختی مدرنیته در علوم اجتماعی و انسانی نیز آثار شگرفی به‌جا گذاشته‌اند. براین‌اساس، علوم انسانی مدرن با رویکردی سکولار قوام یافته است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: مدرنیته,روشنگری,انسان‌,علم,تجربه,دین,اخلاق,علوم انسانی مدرن,فایده‌گرایی,سکولاریسم}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_428.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_428_13a1d6dfc5250e789b936b40fe2c8dc0.pdf} } @article { author = {Masoudnia, Hossein and Tavassoli, Hossein}, title = {Study of the Development of Jurists' Appointive Authority to the Absolute Authority of the Jurist based on Lakatos's Methodology}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {2}, number = {3}, pages = {57-73}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {To survive, each and every theory needs to be in harmony with temporal and spatial requirements. For the same reason, it should undergo some developments. In development of a theory, the main hypotheses should be retained; and no harm should affect its origins. Development should be, on the other hand, such that a theory may come to agreement with its own temporal and spatial circumstances. This very point is observed in Lakatos's methodology. Imre Lakatos is among philosophers who are working in the field of philosophy of science. He criticizes Popper's methodology. In Popper's falsifiability, one attempts to somehow falsify theories. Then, the falsified theories should be discarded and replaced by new ones. According to Lakatos, Popper's falsifiability tries to show a way to judge between two rival theories. He, thus, provides a methodology other than Popper's one. Lakatos's methodology is based on negative heuristic and positive heuristic. The authors of the present article seek to get some insight from Lakatos's methodology so that, based on it, they can study development of the jurists' theory of appointive authority into Imam Khomeini's absolute authority of the jurist. The main points in Lakatos's methodology from which the authors try to get some insight are negative heuristic and positive heuristic. Thus, the authors do not try to analyze Lakatos's methodology and apply it to the jurists' theory of authority. Having inspired by Lakatos's methodology, we suffice to study development and evolution of the jurists' theory of appointive authority into Imam Khomeini's absolute theory of authority.}, keywords = {Keywords: Lakatos's methodology,negative heuristic,positive heuristic,Imam Khomeini's theory of authority of the jurist,jurists' theory of appointive authority}, title_fa = {بررسی تحول نظریۀ ولایت انتصابی عامۀ فقیهان به ولایت مطلقۀ فقیه با رویکرد روش‌شناسی لاکاتوش}, abstract_fa = {هر نظریه‌ای برای تداوم خود نیازمند است تا با مقتضیات زمانی و مکانی هماهنگی و تحول یابد. در تحول یک نظریه، باید فرضیه‌های اصلی یک نظریه را حفظ کرد تا به بن و ریشۀ آن ضربه وارد نشود. ازسوی‌ دیگر، تحول باید به‌گونه‌ای باشد که یک نظریه بتواند با شرایط زمانی و مکانی خود وفق یابد. این همان چیزی است که در روش‌شناسی لاکاتوش مشاهده می‌شود. ایمر لاکاتوش ازجملة فیلسوفان علم محسوب می‌شود. او منتقد روش‌شناسی پوپر است. پوپر براساس نگرش ابطال‌گرایانة خود تلاش می‌کرد تا نظریات به‌گونه‌ای مورد ابطال قرار گیرند. سپس، نظریات ابطال‌شده حذف و نظریات جدید جانشین آن شوند. به نظر لاکاتوش، ابطال‌گرایی پوپر سعی دارد راهی ارائه دهد که بتوان ازطریق آن، با آزمون‌های قاطع، بین دو نظریۀ رقیب قضاوت کرد. بنابراین، او روش‌شناسی متفاوتی با روش‌شناسی پوپر ارائه می‌دهد. روش‌شناسی لاکاتوش مبتنی‌بر راهنمون سلبی و راهنمون ایجابی است. این مقاله درصدد ایده و الهام‌گرفتن از روش‌شناسی لاکاتوش است تا بر‌اساس آن بتوانیم سیر تحول نظریۀ ولایت انتصابی عامۀ فقیهان، به نظریۀ ولایت مطلقۀ فقیه را، بررسی کنیم. تأکید اصلی در ایده و الهام‌گرفتن از روش‌شناسی لاکاتوش، راهنمون سلبی و راهنمون ایجابی است. بنابراین، این مقاله در صدد تجزیه و تحلیل روش‌شناسی لاکاتوش و انطباق‌دادن آن با نظریة ولایت فقیهان نیست. تنها به این بسنده می‌کنیم که پس از ایده‌گرفتن از روش‌شناسی لاکاتوش، تحول و تکامل تاریخی نظریۀ ولایت انتصابی عامۀ فقیهان به نظریۀ ولایت مطلقۀ فقیه را بررسی کنیم.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: روش‌شناسی لاکاتوش,راهنمون سلبی,راهنمون ایجابی,نظریۀ ولایت فقیه امام خمینی,نظریۀ ولایت انتصابی عامۀ فقیهان}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_430.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_430_016aedad816f99ab504646c6902a5ea9.pdf} } @article { author = {Mollayousefi, Majid and Faraj, Ali Heydari}, title = {Creation of the Universe According to Aristotle and Ibn Sina}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {2}, number = {3}, pages = {75-92}, year = {2010}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {  One of the important issues in the course of history of human thought has been that whether the world of being is created or eternal. Before Aristotle, philosophers have been of the opinion that the world of being is eternal and not created. Believing in eternity of the categories of motion, time, and matter as the main components of the world of being, Aristotle states that the world of being is eternal and not created. That is why Aristotle's God as the agent cause of the world of being is only the mover of the universe and not a life-giver God. In Abrahamic religions including Islam, creatorness of God is a certain and evident point. Ibn Sina, thus, breaks up from Aristotle concerning creation of the world. As a matter of fact, Sinean picture of the world of being, God, and the relation between the two is other than the picture provided by Aristotle. Dividing origination into essential and temporal, Ibn Sina claims that temporal eternity of the universe does not mean that the world of being is not created by God. For Ibn Sina, therefore, God as the agent cause of the universe is not only the Mover but also the One Who grants being to the world of being. ** M.A., Islamic Philosophy and Hikmah.}, keywords = {Keywords: Aristotle,Ibn Sina,Creation,creatures,agent cause,universe,Eternity,origination}, title_fa = {مسئلۀ آفرینش از نگاه ارسطو و ابن ‌‌سینا}, abstract_fa = {یکی از مسائل مهم در تاریخ تفکر بشر مخلوق یا نامخلوق‌‌بودن عالم هستی بوده است. فیلسوفان پیش از ارسطو، هر‌‌یک به‌‌نوعی قائل ‌به ازلی و غیر‌‌مخلوق‌‌بودن عالم هستی بوده‌‌اند. ارسطو با قائل‌‌شدن به ازلیت مقوله‌‌های حرکت، زمان، و ماده را مؤلفه‌‌های اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیر‌‌مخلوق‌‌بودن جهان هستی می‌‌دهد. از این حیث است که خدای ارسطو درمقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستی‌‌بخش آن قلمداد نمی‌‌شود. در ادیان ابراهیمی، ‌‌ازجمله اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی می‌‌شود. ازاین‌‌رو، ابن سینا در مسئلۀ آفرینش عالم از ارسطو فاصله می‌‌گیرد. در‌‌واقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطۀ این دو با هم متفاوت با تصویری می‌‌شود که ارسطو ارائه می‌‌دهد. ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی می‌‌شود که ازلی‌‌بودن عالم ازحیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد. از این حیث نزد بوعلی خداوند علت فاعلی عالم است؛ صرفاً محرک نیست، بلکه معطی وجود به عالم هستی نیز تلقی می‌‌شود.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌‌ها: ارسطو,ابن سینا,آفرینش,خلق,علت فاعلی,کائنات,ازلی,حدوث}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_431.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_431_fbeb8cbcb11b84c908b99f074447376f.pdf} } @article { author = {Neeksirat, Abdollah}, title = {A Look at Ghazali's View to "Philosophy and Religion" in a Comparison with Views of Some Western Philosophers}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {2}, number = {3}, pages = {93-110}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {In the present article, the author has tried to describe Ghazali's arguments and claims to oppose philosophers and philosophy in brief; for, it goes without saying that he is one of the most serious and stubborn opponents of philosophy and philosophers in all historical eras. In this concern, many points have been posed; but we are better to judge based of words of Ghazali and first-order philosophers so that truth may be found. What that may be briefly said in this concern is that Ghazali does not oppose with philosophy itself but also with philosophers' unreasonable involvement in the field of religiosity. His opposition with philosophers, according to Ghazali himself, is not caused by enmity or rivalry, but to defend religion; for, at least some ideas of philosophers weaken people's religiosity and are against religious beliefs and principles.}, keywords = {Keywords: Ghazali,philosophy,Averroes,Medieval Age,Religion}, title_fa = {نگاهی به دیدگاه غزالی دربارۀ «فلسفه و دین» و مقایسۀ آن با آرای برخی از فیلسوفان غرب}, abstract_fa = {در این مقاله سعی شده تا علل و دواعی امام محمد غزالی در مخالفت و ضدیت با فلسفه و فیلسوفان به‌اختصار تقریر شود؛ زیرا بی‌تردید وی یکی از جدی‌ترین و سرسخت‌ترین مخالفان فلسفه و فیلسوفان در همۀ ادوار تاریخ بوده است. البته، در‌این‌باره سخن بسیار گفته شده است، اما در این میان بهتر است از زبان خود غزالی و فیلسوفان طراز اول به داوری بنشینیم تا حقیقت آفتابی‌تر شود. اما آنچه دراین‌باره، به‌اجمال، می‌توان گفت این است که درواقع، مخالفت غزالی نه با خود فلسفه که با ورود نابجا و ناصواب فیلسوفان در عرصۀ دیانت بوده است. البته، مخالفت وی با فیلسوفان نیز در نظر خویش، نه از سر عناد و رقابت که به انگیزۀ دفاع از دین بوده است؛ زیرا حداقل، پاره‌ای از عقاید فیلسوفان موجب سستی دیانت تودۀ مردم می‌شود و در تناقض با اعتقادات و اصول دین است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: غزالی,ابن ‌رشد,فلسفه,قرون وسطا,دین}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_433.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_433_23108dbaaf0caf10146dd4c9b6b36eab.pdf} }