بررسی رابطه علم و دین از دیدگاه جامعه‌شناسان

سعید گودرزی؛ منوچهر رشادی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 87-107

https://doi.org/10.30465/srs.2023.45205.2069

چکیده
  چکیدهدر این پژوهش با توجه به انواع رابطة علم و دین (تعارض، تمایز، تلاقی و سازگاری)، به بررسی آرای تعدادی از جامعه‌شناسان پرداخته شده است. نظریه‌پردازانی مثل کنت، مارکس، دورکیم، وبر و... دارای دیدگاه تعارض هستند و معتقدند باگذر جوامع از سنتی به مدرن و چیرگی علم تجربی و شیوة تفکر مدرن، جایگاه دین در دوران مدرن تضعیف شده و علم جای آن را ...  بیشتر

علم و چگونگی تاثیرگذاری آن بر سکولاریزاسیون

کاظم سام دلیری

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 115-138

https://doi.org/10.30465/srs.2023.42897.2019

چکیده
  مقاله بر موضع تاثیر علم بر عرفی شدن تمرکز دارد و تلاش دارد با بررسی چرایی تاثیر علم بر عرفی شدن چگونگی این تاثیر را نیز نشان دهد. در مسیر پاسخ گویی به سوال فوق به شکل مفصل نظرات حامیان تاثیر علم بر عرفی شدن مورد بررسی قرار گرفت و از نگاه آنان این موضوع به بحث گذاشته شد. در انتها و در پاسخ به این سوال که علل و مکانیسم عرفی‌شدن چه می‌باشد؟ ...  بیشتر

نقد و بررسی دیدگاه مایکل روس در باب رابطه علم و دین

وحید گرامی؛ محسن جاهد؛ حسن فتح زاده

دوره 12، شماره 2 ، بهمن 1400، ، صفحه 217-245

https://doi.org/10.30465/srs.2021.35471.1840

چکیده
  تحلیل و بررسی رابطه علم و دین همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های فلسفی و کلامی بوده است. از جمله کسانی که به طور مفصَّل به این مسئله پرداخته مایکل روس است. مدعای وی آن است که ماهیت علم ذاتاً استعاری است و از آن‌جا که استعاره محدود است، علم نیز محدود بوده و اساساً برخی مسائل، برای دانشمند مسئله نیست تا در صدد پاسخ به آن‌ها برآید. وی فهرستی ...  بیشتر

بررسی نگرش کریشنامورتی به دانش با تکیه بر آموزه‌های اسلام

مهدی قهرمان؛ پریا نوری؛ سید مجید نبوی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، ، صفحه 147-171

https://doi.org/10.30465/srs.2020.33223.1790

چکیده
  کریشنا مورتی به‌عنوان عارف، متفکر، نویسنده و سخنران در جهان معروف است. یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های فکری کریشنا مورتی (1895 -1986) دیدگاه خاص ایشان در مورد دانش است. اندیشه کریشنا در مورد دانش با نگرش اسلام تفاوت‌های زیادی دارد. لذا در این نوشته دیدگاه ایشان با نگرش اسلام به دانش به‌صورت تطبیقی و به روش کتابخانه‌ای مقایسه شده و به روش ...  بیشتر

بازخوانش تعیین محل نزاع در مسأله ارتباط علم و دین

هادی فنائی نعمت سرا

دوره 10، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 181-207

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5474

چکیده
  محل نزاع در مسأله علم و دین، میدان بحث داده‌های وحیانی با یافته‌های انسانی است. هیچ‌یک از علوم و معرفت‌های دینی را نمی‌توان در زمره علوم قطعی و یقینی قرار داد به‌گونه‌ای که صادق و جهان‌شمول باشد. همان‌گونه که معرفت دینی نیز در تمام موارد، فهم قطعی و یقینی از دین نیست به‌گونه‌ای که عقلانیت حداکثری دین‌پژوهان را به‌دنبال داشته ...  بیشتر

بازخوانی نظریۀ علم دینی آیت الله جوادی آملی و بررسی مفهوم شناختی آن

محمد علی مبینی

دوره 10، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 209-233

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5554

چکیده
  یکی از مسائل مطرح در بحث رابطۀ میان علم و دین، امکان و ماهیت علم دینی است. یکی از نظریات مطرح در این زمینه که تا کنون مورد بحث و بررسی زیادی قرار گرفته است، نظریۀ علم دینی آیت الله جوادی آملی است. در مقالۀ حاضر میان دو رویکرد در مباحث آیت الله جوادی آملی دربارۀ علم دینی تفکیک و از آن‌ها با عنوان رویکرد منبع‌محور و رویکرد موضوع‌محور یاد ...  بیشتر

رابطه علم و دین از دیدگاه نیشیتانی کیجی

محمد اصغری

دوره 10، شماره 1 ، مرداد 1398، ، صفحه 21-36

https://doi.org/10.30465/srs.2019.4171

چکیده
  در این مقاله سعی کرده­ایم رابطه علم و دین را از دیدگاه یکی از فیلسوفان سرشناس مکتب کیوتو ژاپنی به نام نیشیتانی کیجی بررسی نماییم. نیشیتانی از شاگردان نیشیدا کیتارو، بنیانگذار مکتب کیوتو، تحت تأثیر اندیشه­های انتقادی نیچه نسبت به فرهنگ غربی می­کوشد با طرح مساله نیهیلیسم نیچه در فلسفه خویش به حل مساله رابطه علم و دین بپردازد. او ...  بیشتر

تأملی در شبهه‌ «انحصار علم ارزشمند در علوم دینی و بی‌ارزش تلقی شدن علوم تجربی»

ایرج محبوبی؛ حیدرعلی رستمی؛ عبدالرضا زاهدی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 67-87

چکیده
  برخی از منتقدان[i] با استناد به آیه:﴿أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیلِ ساجِداً وَ قائِماً یحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هلْ یستَوِی الَّذینَ یعلَمونَ والَّذینَ لَا یعلَمونَ إِنَّما یتَذَکرُ أُولُوا الْأَلْبابِ﴾[ii] و سایر آیات و احادیث مدعی شده‌اند که: علم ارزشمند و نافع از دیدگاه قرآن و اسلام منحصر در علوم ...  بیشتر

نقش معرفت شهودی در ظهور و پیروزی حضرت حجه (عج)

صالح حسن‌زاده؛ داریوش تلوری

دوره 8، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 49-72

چکیده
  در قرآن کریم به علومی اشاره شده که صاحب آن مسجود ملائک، شاهد بر رسالت، قادر به انجام امور خارق العاده، و تعلیم آن به عموم انسان‌ها، هدف رسالت نبی اکرم(ص) می‌باشد. ماهیت، ابزار، آثار، و تفاوت این علوم با سایر معارف بشری چیست؟ آیا یاران حضرت حجت(عج) از این علوم  بهره‌مند و از توانمندی‌های حاصله، در ظهور استفاده می‌کنند؟ معرفت شهودی، ...  بیشتر

بررسی اصالت وکارایی دیدگاه جوادی آملی دربارۀ رفع تعارض علم ودین

جواد گلی

دوره 8، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 91-112

چکیده
  یکی از مسائل مهم در عرصۀ دین‌پژوهی معضل تعارض علم و دین است. جوادی آملی یکی از برجسته‌ترین متفکران روحانیت شیعه است که به حل شبهه تعارض علم و دین پرداخته‌ است. پرسش اصلی این است که آیا شیو‌ه‌های رفع تعارض وی خاستگاه اسلامی دارد یا تکرار شیوه‌های متفکران غربی است و آیا این شیو‌ه‌ها در رفع تعارض موفق هستند؟ هدف از این مقاله ارائۀ ...  بیشتر

عقلانیت و علم معیار تمایز معنویت در اسلام از معنویت در سایر مکاتب

محمدرسول آهنگران

دوره 7، شماره 13 ، خرداد 1395، ، صفحه 1-23

چکیده
  چکیده در مکاتب بشری و ادیان تحریف‌شده تصور این است که آنچه نیاز بشری را تشکیل می‌دهد، اصل داشتن اعتقاد به معنویت است. از این منظر، اصل چنین نیازی را نمی‌توان مورد انکار قرار داد و بر این اساس، صاحب‌نظران به‌ویژه روانشناسان، بر ضرورت پذیرش معنویت به عنوان عاملی تسکین‌بخش و آرامش زا تأکید نموده‌اند لیک این که معنویت مورد باور حتما ...  بیشتر

پیوند علم و دین از نگاه چارلز سندرس پیرس

محمد اصغری

دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-15

چکیده
  چکیده در این مقاله می‌خواهیم نشان دهیم که هرچند پیرس منطق‌دان، دانش‌مند و فیلسوفی پراگماتیست است، رگه‌های قوی دینی در نظام فکری او (به‌ویژه در اواخر عمرش) با فلسفۀ علمی او پیوند ناگسستنی دارد. بر اساس این دیدگاه، این نوشته با استناد به آثار پیرس در پی نشان دادن این رگه‌های دینی در قالب «پیوند علم و دین» در اندیشۀ این متفکر ...  بیشتر

خدا در فلسفۀ دکارت

سیدمسعود سیف

دوره 4، شماره 7 ، خرداد 1392، ، صفحه 61-78

چکیده
  چکیده امروزه دکارت به‎غلط یک فیلسوف سکولار شناخته می‎شود. ما در این مقاله برآنیم نشان دهیم که در نظام فلسفی او، خداوند از جایگاه والایی برخوردار است و مبنای آن نظام را تشکیل‎می‎دهد. خداوند در نظام فلسفی دکارت نه‎تنها مبنای مابعدالطبیعه، بلکه مبنای علم و اخلاق است. در فلسفۀ دکارت، قدرت و علم الهی منشأ هر واقعیتی است؛ منشأ هرآنچه ...  بیشتر

زیبایی‌شناسی در جهان‌بینی دینی و فلسفی و علمی

حسن ذوالفقار

دوره 3، شماره 6 ، آذر 1391، ، صفحه 45-66

چکیده
  چکیده جهان‌بینی نوعی برداشت و نحوۀ تفکر انسان نسبت به جهان است. نحوۀ نگرش به جهان به سه نوع دینی، فلسفی و علمی دسته‎بندی شده است که نسبت به هم ترتّب زمانی دارند. در هستی‎شناسی دینی، نخستین خلقت نور الهی است. دین سرآغاز همۀ علوم است. با تمسک فلسفه و علم به دین، معرفت و حیات بشری به سمت تکامل و توسعه سیر می‌کند. در جهان‎بینی دینی‎، ...  بیشتر

قلمرو و کارکردهای دین در مقایسه با علم

قدرت‌الله قربانی

دوره 2، شماره 4 ، آذر 1390، ، صفحه 81-101

چکیده
  چکیده نحوۀ مناسبات علم و دین همواره از جملة پرسش‌های مهم قرون گذشته بوده و پاسخ‌های متفاوتی نیز به آن داده شده است. در این تحقیق تلاش می شود تا نشان دهد که، به‌رغم پیشرفت‌های خیره‌کنندۀ علم و نقش فزایندۀ آن در حیات بشری، نسبت طولی، و نه عرضی دین و علم و منشأ الهی و وحیانی دین باعث شده است که دین همواره از جمله نیازهای اساسی ...  بیشتر

چشم‌اندازی بر تعامل علم و دین در علوم انسانی مدرن

عبدالله قنبرلو

دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1390، ، صفحه 33-55

چکیده
  این مقاله به بررسی تأثیر مدرنیته بر جایگاه علم و دین در زندگی اجتماعی بشر می‌پردازد. در چهارچوب تحول پارادایمی که با ظهور تفکر و زندگی مدرن اتفاق افتاد، عقل انسان به معتبرترین منبع شناخت و امنیت و رفاه انسان به مهم‌ترین آرمان شناخت تبدیل شد. در معرفت‌شناسی مدرنیته، تجربه و تبیین منطقی ارتباط میان متغیرها در رسیدن به یک شناخت ...  بیشتر