دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = %D8%B9%D9%82%D9%84
تعداد مقالات: 6
معرفت شناسی از منظر عین القضات همدانی در نسبت میان حکمت ، شریعت و عرفان
دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، ، صفحه 19-41
چکیده
بررسی رابطه میان حکمت و شریعت همواره دغدغه فیلسوفان بوده است و در عصر ما پرداختن به آن از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا جهان امروز سخت محتاج معنویت و پایبندی به شریعت است آن هم شریعتی که برپایه عقل و استدلال بنا شده باشد. از سویی اگر حقیقت غایت شریعت است، راه های رسیدن به معرفتی که انسان را به حقیقت برساند کدام است؟ این نیز دارای ابهامات ... بیشترنقش معرفت شهودی در ظهور و پیروزی حضرت حجه (عج)
دوره 8، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 49-72
چکیده
در قرآن کریم به علومی اشاره شده که صاحب آن مسجود ملائک، شاهد بر رسالت، قادر به انجام امور خارق العاده، و تعلیم آن به عموم انسانها، هدف رسالت نبی اکرم(ص) میباشد. ماهیت، ابزار، آثار، و تفاوت این علوم با سایر معارف بشری چیست؟ آیا یاران حضرت حجت(عج) از این علوم بهرهمند و از توانمندیهای حاصله، در ظهور استفاده میکنند؟ معرفت شهودی، ... بیشترنقد و بررسی کتاب علم، عقل ودین
دوره 7، شماره 13 ، خرداد 1395، ، صفحه 75-88
چکیده
چکیده نسبت میان علم و دین از مسائلی است که در هر دو حوزه فلسفۀ علم و فلسفۀ دین مطمح نظر پارهای از اندیشمندان این دو حوزه بوده است. کتاب علم، عقل و دین نوشتۀدرک استینزبی تلاشی است برای جمع علم و دین و انعکاس پیامدهای نظریات علمی و نظریات فیلسوفان علم برای دین. وی که خود روحانی مسیحی است معتقد است که علم و دین را نباید دو فرهنگ یا جهانبینی ... بیشترنزاع علم و دین در قرن نوزدهم
دوره 5، شماره 10 ، آذر 1393، ، صفحه 49-64
چکیده
چکیده علم و دین که هر دو سابقهای طولانی در حیات بشر دارند، در تاریخ بلند خود، در کنار یکدیگر بر زندگی او تأثیرگذار بودهاند و تقریباً هیچ ناسازگاریای بینشان وجود نداشته. پیشرفت وسیع علوم که از قرن هفدهم آغاز شد، بهتدریج دانشمندان را به اکتشافاتی رساند که متفاوت و گاه متعارض با آموزههای رسمی دین بود. این امر موجب پیدایش ... بیشترعقل و نقل از منظر آیتالله جوادی آملی
دوره 3، شماره 6 ، آذر 1391، ، صفحه 67-93
چکیده
چکیده روششناسی علوم وابستگی تام دارد به نوع معرفتشناسی آن، زیرا معرفتشناسی تعیینکنندۀ ظرفیت و صورتبندی نظام دانایی و حیات اجتماعی در هر تمدن و فرهنگی است. تحصیل معرفت نسبت به دین، وابسته به بهرهگیریِ همزمان از تمام منابع معرفتی معتبر است؛ بنابراین عقل و نقل فقط با همدیگر میتوانند معرف گزارهها و آموزههای ... بیشترنسبت عقل و دین در فلسفة کانت
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1389، ، صفحه 65-92