نقطه پایان علم کجاست؟

علی باقر طاهری نیا

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 97-121

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5592

چکیده
  بشر همواره برای شناخت بیشتر دنیای پیرامونش تلاش نموده به یافته های جدید علمی دست پیدا کند تا آنجا که میان پیشرفت های علمی و انتفاع بشر از پدید های عالم هستی نسبت مستقیم وجود داشته و دارد. در این میان فهم چیستی ، غایت و نهایت علم به معنای اخص آن یعنی دانش تجربی از دیر زمان به عنوان پرسش بزرگ اندیشمندان بوده است.در خصوص غایت و نهایت علم، ...  بیشتر

باز‌تعریف علم نزد متفکران نوگرای مصری در قرن نوزده‌ م. و تأثیر آن بر نظام آموزشی مصر

زهرا خدایی قشلاق؛ ولی‌اله برزگر کلیشمی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 113-133

چکیده
  تا پیش از قرن نوزدهم میلادی، تعریف و تلقی رایج از علم در سرزمین­های اسلامی، تحت تأثیر آیات واحادیث، میراث سلف نخستین و حاکمیت رویکرد نقل­گرای مبتنی بر کتاب و سنت در نهادهای آموزشی، اغلب قلمرویی محدود و ماهیتی دینی داشت. با استناد بر پژوهش­های انجام شده، رویارویی با غرب، مشاهده قدرت تکنولوژیکی علوم جدید و مقایسه پیشرفت کشورهای ...  بیشتر