دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = علم و دین
تعداد مقالات: 7
احیاء فلسفه در محیطهای علمی غرب در دهه های اخیر
دوره 13، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 169-181
چکیده
چکیده :در علم قدیم فلسفه بر علوم تجربی حاکمیت داشت و جهان بینی عالمان را فراهم می کرد،اما با حاکمیت پوزیتیویسم در محیط های علمی ،در نیمۀ دوم قرن نوزدهم و نیمۀ اول قرن بیستم، دین و فلسفه به صورت رسمی کنار گذاشته شد و جواب هر سؤالی را از علم طلبیدند.اما با روشن شدن محدودیتهای علم تجربی در توجیه ارزشهای اخلاقی و عدم توانائی آن در ... بیشترچشماندازهای نو در پژوهشهای علم و دین
دوره 13، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 183-185
چکیده
پژوهشهای علم و دین که از دهۀ شصت میلادی به حوزهای (field) آکادمیک بدل شد این بختیاری را داشته است که سرشت چندرشتهای-میانرشتهای خود را حفظ کرده، از گزند رشتهای (disciplinary) شدن در امان بماند. رشتهای شدن حوزههای پژوهشی مانند «علم و دین» سبب خواهد شد عرصۀ گفتگو و مباحثه میان متفکران حوزههای مختلف از جمله دانشمندان، الهیاتدانان، ... بیشترخطای استدلال از راه بهترین تبیین و استفاده از آن در رقابت میان تبیین علمی و الهیاتی
دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، ، صفحه 1-26
چکیده
بسیاری از تعارضهای علم و دین، مبتنی بر تعارض میان تبیین علمی از یک سو و تبیین دینی یا متافیزیکی از سوی دیگر هستند. اغلب دانشمندان علوم طبیعی مدعی هستند که وقتی ما تبیین چیزی را در علم یافتیم همه تبیینهای دیگر بیفایده میشوند و تبیینهای متافیزیکی و دینی را متعلق به دورة پیش از علم مدرن میدانند. بعضی از فیلسوفان علم، منطق تبیین ... بیشترنوسازی مفهوم علم و دین بر پایه رویکرد ترکیبی عقل و ایمان
دوره 10، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 127-154
چکیده
پهنه تاریخ ادیان صحنه گفتوگوهای مستمر عقل و دین است که سابقه چهره جدید آن تحت عنوان «علم و دین» به اواسط قرون وسطی میرسد. با توجه به تفاوت در روش، موضوع و غایت علم و دین، همواره این سؤال بین فیلسوفان و متالهان مطرح بوده است که چه نسبت و رابطهای میتوان بین آن دو فرض کرد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی در صدد تبیین رویکرد جامع ... بیشترپل فایرابند؛ اسطورهستیز اسطورهساز از نقد جهانشمولی علم و دین تا پلورالیسم و رأی اکثریت
دوره 10، شماره 1 ، مرداد 1398، ، صفحه 145-160
چکیده
پل کارل فایرابند با نمایش نواقص و کاستیهای علم، مطلق بودن آن را زیر سوال میبرد و خواستار جدایی جامعه از علم میشود، به همان سان که در دورهای به مدد خود علم، جامعه از کلیسا جدا شد. فایرابند خواهان استقرار آزادی و پلورالیسم در جامعه است و پلورالیسم مورد نظر خود را از جان استوارت میل الهام گرفته است. پژوهش حاضر قصد دارد نشان دهد پلورالیسم ... بیشترنسبت علم و دین در فلسفة ایان باربور و نقد آن از منظر استاد مرتضی مطهری
دوره 9، شماره 2 ، بهمن 1397، ، صفحه 49-71
چکیده
امروزه نسبت علم و دین، یکی از مسائل بحثانگیز و مهم در جوامع غربی و اسلامی است. این پژوهش از نظر طرح جزء تحقیقات کیفی بوده و از نظر روش در چهارچوب روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته است. ایان باربور و استاد مطهری با دو نگرش متفاوت، در تشخیص مکمل بودن علم و دین تلاش کردند. باربور با تکیه بر «فلسفة پویشی» به طرح چهار رویکرد «تعارض، ... بیشترنگاهی به برخی زمینه¬های ارتباط مسئله «نفس (ذهن) ـ بدن» و مسئلۀ «آفریدگار ـ جهان»
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1389، ، صفحه 93-108