باز‌تعریف علم نزد متفکران نوگرای مصری در قرن نوزده‌ م. و تأثیر آن بر نظام آموزشی مصر

زهرا خدایی قشلاق؛ ولی‌اله برزگر کلیشمی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 113-133

چکیده
  تا پیش از قرن نوزدهم میلادی، تعریف و تلقی رایج از علم در سرزمین­های اسلامی، تحت تأثیر آیات واحادیث، میراث سلف نخستین و حاکمیت رویکرد نقل­گرای مبتنی بر کتاب و سنت در نهادهای آموزشی، اغلب قلمرویی محدود و ماهیتی دینی داشت. با استناد بر پژوهش­های انجام شده، رویارویی با غرب، مشاهده قدرت تکنولوژیکی علوم جدید و مقایسه پیشرفت کشورهای ...  بیشتر