تحلیل و بررسی آرای ابن عربی از منظر دانش حصولی و حضوری با تکیه‌بر «فصوص الحکم»

احمدرضا کیخای فرزانه؛ حمیرضا اکبری؛ محمد زارعی

دوره 12، شماره 2 ، بهمن 1400، ، صفحه 189-215

https://doi.org/10.30465/srs.2021.34695.1822

چکیده
  این پژوهش با تکیه‌بر فصوص الحکم به سلوک قدسی و حضوری، اتصالی و شهودی در دریافت‌های باطنی و تجربه‌های عرفانی و قلبی ابن عربی در کاربست دانش حصولی و حضوری می‌پردازد. علاوه بر آن اندیشه‌های عرفانی، اصالت موهبت و کشش در برابر تدبیر و کوشش، رهایی از امور حسی و علایق مادی به‌عنوان راه جزم و مطمئن برای نیل به مطلوب حقیقی در دیدگاه این عارف ...  بیشتر

بررسی تحلیلی علم حضوری و حصولی دراندیشه جلال الدین رومی

احمدرضا کیخا فرزانه؛ محمد زارعی

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 221-245

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5571

چکیده
  چکیدهاندیشه مولانا درباره دانش حصولی و حضوری و تکیه وی بر گذر دانشهای ظاهری و رسیدن به شهود و دیدن حقایق عالم، نگارنده را بر آن داشت تا به ارجاع عناوین و شواهدی از استدلال، تأیید و اصرار دو رکن رکین عرفان اسلامی بر اصالت و حقانیت حضور و شهود در سلوک الی ا... ، توجهی ویژه به باریک اندیشی مولانا به موضوع اسرار باطنی و حکمت نوری گردد. در این ...  بیشتر