دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
نویسنده = %D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C %D9%81%D8%AA%D8%AD%DB%8C%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87
تعداد مقالات: 4
روششناسی الهیات در قیاس با آزمونپذیری از منظر ولفهارت پانن برگ
دوره 10، شماره 1 ، مرداد 1398، ، صفحه 75-100
چکیده
خدا در اندیشه ولفهارت پانن برگ تعین بخش مطلق واقعیت است و الوهیت او سراسرهستی وآفرینش از جمله طبیعت را در بر می گیرد. از این رو، پانن برگ تعامل الهیات با محوریت خداوند و علوم طبیعی با محوریت طبیعت را گریز ناپذیر می داند. ازدیدگاه او چگونگی امکان تحقق چنین تعاملی را باید بیش از هر چیز برپایه روش شناسی ویژه هر یک از این دو قلمرو بسنجیم. ... بیشترنقد پلنتینگا بر تکاملباوری داوکینز
دوره 7، شماره 14 ، آذر 1395، ، صفحه 43-60
چکیده
چکیده پس از آنکه در قرن هفدهم میلادی مدعای تعارض علم جدید و دین، در بستر مناقشات میان احکام نجوم جدید و آموزههای کتاب مقدس مسیحی، شکل گرفت، داروینیسمِ سربرآورده در قرن 19 جبهه جدیدی گشود و بر آتش تعارض در بسترمناقشه میان آفرینشگرایی، به منزله یکی از آموزههای اصلی کتاب مقدس مسیحی،و تکامل گرایی زیست شناختی دامن زد و مدعی شد که ... بیشترطبیعتگرایی علمی و فراطبیعتگرایی دینی
دوره 4، شماره 8 ، آذر 1392، ، صفحه 111-128
چکیده
چکیده تبیین و تفسیر پدیدههای طبیعی فرایند پیچیدهای است، زیرا عوامل متعددی چون تجربه، منطق و باورهای گوناگون روششناختی، هستیشناختی و حتی دین در آن نقش دارند. طبیعتگرایی علمی با دو خوانش متافیزیکی و روششناختی میکوشد این تفسیر را با زدودن نقش پارهای از عوامل مذکور، ساده سازد و مدعی است طبیعتگرایی روششناختی ... بیشترباربور و یکپارچگی علم و دین
دوره 2، شماره 4 ، آذر 1390، ، صفحه 55-79